Jumaat, November 07, 2008

UPKO TAK PERLU UGUT BN


Apalah malangnya nasib BN? Selepas SAPP, Pertubuhan Kebangsaan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) pula yang ugut mahu keluar dari BN jika kerajaan pusat tidak batalkan projek saluran paip gas bernilai RM3 bilion dari Kimanis, Sabah ke Kompleks Gas Asli cecair Petronas di Bintulu, Sarawak.


UPKO akan mengkaji kedudukannya dalam Barisan Nasional (BN) sekiranya kerajaan tetap meneruskan projek saluran paip gas bernilai RM3 bilion dari Kimanis, Sabah ke Kompleks Gas Asli Cecair Petronas di Bintulu, Sarawak, kata Presidennya, Tan Sri Bernard Dompok.


Beliau berkata, bantahan tersebut akan dibawa ke mesyuarat Kabinet hai ini dan sebarang keputusan selepas itu akan mempengaruhi hala tuju UPKO.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata, pihaknya sudah beberapa kali membantah dan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sendiri sebelum ini memberi jaminan tidak akan meneruskannya.


"Perdana Menteri sudah memaklumkan pada 31 Mei lalu bahawa projek ini tidak akan diteruskan. Kita akan menyeberang (keluar BN) jika projek tersebut tetap diteruskan," katanya.


Kalau UPKO nak keluar, keluarlah dari BN. Tak payah ugutlah. Baru ini pula Wilfred Bumburing salah seorang pemimpin kanannya turut buat ugutan yang sama jika kerajaan tidak selesaikan masalah kad pengenalan orang kadazan yang hilang.


UPKO menang pun bukan kerana kekuatan sendiri tetapi kekuatan BN. Jika PBS mewakili BN lawan calon UPKo, kalah UPKO. Tapi oleh kerana tak faham dengan setiakawan BN, BN sanggup beri kerusi UMNO di Kinabalu kepada UPKO pasal nak suruh presidennya berada dalam kabinet selepas kalah di kubunya sendiri di Penampang. Sedarlah sikit diri UPKO.