Jumaat, November 21, 2008

PERTEMUAN DENGAN BLOGGER DARI SABAH


Petang semalam dalam hujan lebat saya menunggu kawan saya, seorang blogger, Mubin Ismail di stesen LRT Terminal Putra. Tepat jam 6 petang dia tiba dengan kawannya. Selepas itu kami pergi ambil seorang lagi blogger, Sayuti Omar di rumahnya yang tidak jauh dari situ.

Tepat jam 7 malam kami tiba di Janda Baik, rumah Pak Habib, Syed Husein Alatas. Tetamu istimewanya, Datuk Salleh Said Keruak sudah sampai dengan tiga orang rakannya. Datuk Salleh juga seorang blogger dan bekas Ketua Menteri Sabah. Bulan lepas beliau menang semula jawatan Ketua UMNO Bahagian Kota Belud.Pak Habib memberitahu kami bahawa beliau berkawan dengan bapa Datuk Salleh, Tun Said Keruak sejak zaman USNO lagi.

Sewaktu saya di Sabah (1989-1991), Datuk Salleh agak rapat dengan saya. Ketika beliau meraikan jamuan perpisahan untuk saya, dia adakan majlis itu yang dihadiri oleh rakan-rakan wartawan, di istana. Kebetulan ketika itu bapanya, Tun Said Keruak adalah Yang Dipertua Negeri Sabah. Sejak itu kami tak pernah putus hubungan walaupun beliau sudah tidak ada kuasa lagi.

Lama juga kami berbincang bersama Pak Habib. Datuk Salleh memberi pandangan yang agak kritikal di mana beliau kecewa dengan prestasi UMNO masa kini. Baginya, UMNO perlu diperkasakan semula untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Beliau lebih percaya kepada clear thinking daripada creative thinking. Selepas solat maghrib berjemaah di surau tepi sungai, kami berbincang di rumah. Lepas itu kami makan nasi dengan ikan talapia bakar, kambing yang menyelerakan semua tetamu di luar rumah.

Tepat jam 9.30 malam kami meninggalkan Janda Baik.Walaupun sebentar sahaja di rumah Pak Habib, kami puas hati dapat bersembang dengan Datuk Salleh yang akan bertanding kerusi ahli majlis tertinggi UMNO pada Mac hadapan.