Sabtu, November 22, 2008

MUHYIDDIN JADI MENTERI HAL EHWAL WANITA?


Pak Lah tidak menolak kemungkinan merombak kabinet ekoran perletakan jawatan Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Datuk Ong ka Chuan. Walaupun dia adalah menteri dari MCA, tetapi Pak Lah membayangkan rombakan itu melibatkan semua parti komponen BN termasuk UMNO.

Heboh diperkatakan kononnya beberapa menteri yang lantang mengkritik Pak Lah akan ditukarkan ke kementerian lain. Muhyiddin Yassin yang membantah pelan peralihan kuasa pada tahun 2010 adalah salah seorang yang akan ditukarkan ke kementerian yang kurang penting.

Kuasa Muhyiddin di MITI agak besar termasuk memberi AP kepada para perwakilan UMNO. Di Hulu Terengganu, heboh seorang G7 telah menerima banyak AP tetapi bila ia diajukan soalan ini kepada pegawai kanan Muhyiddin, beliau nafikan Muhyiddin ada meluluskan permohonan AP yang baru.

Katanya, Muhyiddin tidak akan menyalahguna kuasanya semata-mata untuk menang kerusi Timbalan Presiden UMNO menentang Muhammad Muhd. Taib dan Ali Rustam.

Pak Lah tidak akan memecat Muhyiddin kerana pemecatannya dari kabinet kelak akan menimbulkan simpati para perwakilan dan ia memberi kemenangan yang mudah kepada Muhyiddin dalam pertandingan tiga penjuru ini. Oleh itu sebaik-baiknya tukarlah Muhyiddin ke Kementerian Hal Ehwal Wanita, keluarga dan Masyarakat menggantikan Dr. Ng Yen Yen.