Isnin, Oktober 20, 2008

WATAN BUKAN MILIK TENGKU ADNAN


Akhbar WATAN teruk kena hentam oleh KPMU.net. Berita utama WATAN Ahad 10-25 Oktober 2008 yang memuatkan muka depan “UMNO TOLAK KHAIRY” telah menerima kecaman pengunjung-penjunjung website tersebut.

Saya tidak hairan kalau KPMU.net menghentam WATAN kerana ia adalah milik kawan saya, Kaza bekas pegawai khas Datuk Azalina Othman. KPUM.net memang ditaja oleh Khairy. Saya pernah menulis untuk KPMU.net dan dijanjikan dibayar RM1500 tetapi sampai sekarang baru bayar RM400 walaupun sudah lama saya menunggu bayaran itu.

Yang sedihnya, penulis berita itu Muhammad Nasrullah telah dituduh sebagai penulis upahan. Tidak benar wartawan kami diupah oleh Mukhris atau Dr. Khir Toyo. Jika benar dakwaan ini, buktikan bahawa wartawan kami adalah penulis upahan. Sebagai editor akhbar WATAN, saya ingin menjelaskan bahawa WATAN tidak berpihak kepada sesiapa sama ada Khairy atau Mukhris atau Dr. Khir Toyo.

Buktinya, WATAN menyiarkan wawancara penuh dengan Khairy ketika beliau mengumumkan bertanding jawatan Ketua Pemuda di Jelebu. Oleh itu jika WATAN menghentam Khairy bukanlah bermakna WATAN menyokong Mukhris kerana kebetulan ada wawancara dengan Mukhris dalam keluaran yang sama. WATAN cuba berlaku adil memberi peluang kepada semua. WATAN sudah siarkan kenyataan penuh Khairy, wawancara Mukhris dan kini berusaha untuk menyiarkan wawancara penuh dengan Dr. Khir Toyo. Melalui rakan lama di MRSM, Seremban saya sedang atur wawancara itu dengan Dr. Khir, tetapi Dr. Khir kata biarlah dia dapat cukup kuota dahulu.

Masih ramai orang yang tidak faham dengan sikap WATAN yang bebas. Kalau keluaran ini ada berita anti Khairy, ini bukanlah bermakna di lain kali tiada berita pro Khairy. Ada yang mengaitkan kononnya WATAN adalah kepunyaan Setiausaha Agung UMNO, Datuk Tengku Adnan Tengku Mansor adalah tidak benar.

WATAN kini tidak kena mengena dengan Tengku Adnan yang juga Ahli Parlimen Putrajaya lagi. Akhbar HARIAN WATAN 13 tahun dahulu memang milik Gagasan Baiduri Sdn. Bhd., kepunyaan Tengku Adnan.

Menurut KDN, bila permit sesuatu penerbitan sudah mati selama dua tahun, maka secara automatik permit itu terbatal. Menyedari bahawa permit itu sudah batal, maka Naluri Teratai Sdn. Bhd., telah mengemukakan permohonan baru, MINGGUAN WATAN yang mana pada mulanya ia ditolak tetapi setelah dirayu ia diluluskan oleh Menteri Dalam Negeri. Oleh itu MINGGUAN WATAN tidak kena mengena dengan Tengku Adnan lagi.