Isnin, Oktober 20, 2008

RAFIDAH PERLU KAJI SEMULA PERALIHAN KUASA


Sharizat Jalil sudah layak bertanding Ketua Wanita walaupun beliau patuh kepada pelan peralihan kuasa di antara beliau dengan Rafizah Aziz.

Rafidah berjanji nak serahkan jawatan ketua wanita kepada Shahrizat pada bulan Jun 2009 sedangkan perhimpunan agung UMNO akan diadakan pada bulan Mac 2009. Bezanya tiga bulan sahaja.

Oleh itu Rafidah perlu ubah pelan peralihan kuasa ini. Kalau Pak Lah boleh ubah pelan peralihan kuasa dari Jun 2010 kepada Mac 2009 masakan Rafidah tidak boleh contohi Pak Lah. Beri laluan kepada Sharizat. Saya pernah cadangkan supaya Rafidah tanding Naib Presiden UMNO tetapi dalam tempoh dua minggu sudah terlambat untuk dapat 20 pencalonann untuk memenuhi kuota.

Seperti kata Dr. Mahathir, penentang Pak Lah semuanya dapat pencalonan yang tinggi seperti Muhyiddin, Shafie dan Rafidah. Rafidah memanglah orang yang berani. Selepas pilihan raya umum Mac lalu, Rafidah amat lantang dalam mesyuarat majlis tertinggi UMNO yang pertama.

Katanya, BN kalah di lima negeri kerana faktor Khairy Jamaluddin. Itu punca Pak Lah tak lantik Rafidah sebagai menteri dan wanita tidak ada wakil dalam kabinet kerana mereka anggap Azalina bukan menteri yang mewakili wanita. Ini juga kali pertama kerusi menteri wanita jatuh ke tangan MCA. Dahulu wanita UMNO mudah dapat peruntukan dari kementerian wanita kerana menterinya wanita. Bila ia jatuh ke tangan MCA, takkan Dr. Ng Nyen Nyen mahu layan permintaan wanita UMNO lagi. Ini yang menimbulkan kemarahan wanita UMNO bahagian kepada Pak Lah.

Perbezaan pelan peralihan Rafidah-Shahrizat adalah tiga bulan sahaja. Jadi biarlah ia dipercepatkan kerana ia memudahkan perwakilan memilih naib ketuanya yang baru. Jika tidak Sharizat selaku pemangku ketua wanita tidak ada pembantu kerana tidak semestinya exco wanita nombor 1 pada tahun 2009 diterima sebagai naib ketua wanita pada tahun 2012.