MUT`AH: Pemberian suami kepada isteri selepas
diceraikan, ulama` berijtihad pemberian Mutah kepada isteri satu kewajipan. Mengikut
Syed al-Qutb dalam tafsirnya Fi Zilalil al-Quran Objektif utama
pemberian ini bagi mengekalkan hubungan dan rasa hormat kepada isteri selepas
diceraikan sebagaimana Saidina Hassan Bin Ali berkata selepas membayar Mut`ah kepada
bekas isterinya “hanya sedikit kiriman dari kekasih yang terpaksa
berpisah”. Namun demikian pemberian berbentuk wang dan barangan
dibenarkan oleh Syarak berdasarkan kemampuan suami hal ini bersandarkan kepada
firman Allah S.W.T dalam al-Qur`an maksudnya: Tidaklah kamu bersalah dan tidaklah
kamu menangung bayaran (maskahwin) jika kamu menceraikan isteri-isteri kamu
sebelum kamu sentuh (bercampur) dengan mereka atau (sebelum) kamu menetapkan
maskahwin untuk mereka. Walaupun demikian hendaklah kamu memberi “Mut`ah”
kepada mereka (yang diceraikan itu).
Iaitu: suami yang senang (hendaklah memberi Mut`ah) menurut ukuran
kemampuannya; satu pemberian menurut yang patut, lagi menjadi satu
kewajipan atas orang-orang (yang mahu) berbuat kebaikan. Surah al-Baqarah 2:236
dalam surah yang sama, ayat 241 bermaksud: Dan Isteri-isteri yang diceraikan
itu berhak mendapat Mut`ah dengan kadar yang wajar sebagai suatu
kewajipan keatas orang–orang yang bertaqwa, dan dalam surah al-Ahzab 33:49
menyatakan perkara yang sama.
BAGAIMANA NILAIAN MUT`AH DIKIRA
Tidak ada penentuan nas
tentang mut’ah dan jenisnya. Oleh itu, maka para fuqaha’
melakukan itjihad mengenai dengan kadarnya.
Ulama’ Hanafi menetapkan mut’ah berpandukan
kepada pakaian: pakaian basah, kain
tudung kepala dan pakaian yang menutup kepala hingga ke kaki (milhafah) kerana
firman Allah S.A.W.:
Terjemahan: ... Sebagai pemberian sagu hati menurut yang patut lagi
menjadi satu kewaipan atas orang-orang (yang mahu) berbuat demikian...
(surah al-Baqarah 2:236)
Kalimah mata’ adalah nama bagi
persamaan pada ‘uruf kerana bagi mewajibkan pakaian-pakaian yang sama pada
kaedah-kaedah syara’ ada tiga iaitu pakaian yang wajib baginya dan pada masa
wujud hubungan suami isteri dan pada masa ‘iddah dan
sekurang-kurang pakaian yang dipakai oleh perempuan dan pakaian yang
dipakai ketika keluar rumah.
Pakaian-pakaian ini tidak
melebihi seperdua mahar mithlinya (hantaran bersandarkan keadaan semasa ) seandainya
suami daripada golongan orang kaya kerana ia adalah sebagai ganti daripadanya
dan tidak boleh kurang daripada lima dirham seandainya suami daripada golongan
orang miskin. Pendapat yang dijadikan fatwa bahawa mut’ah dikira
dengan keadaan suami isteri seperti nafkah. Jika kedua-duanya kaya, maka bagi
perempuan pakaian yang mahal-mahal (yang bermutu tinggi). Jika kedua-duanya
fakir, maka baginya pakaian yang terendah nilainya. Jika kedudukan kedua-duanya
berbeza dari segi kaya dan miskin, maka baginya pakaian yang sederhana.
Ulama’ Shafi’i berpendapat
bahawa adalah sunat mut’ah itu tidak kurang daripada 30 dirham
(dalam keadaan semasa sekarang RM 13,000) barang yang sama nilai dengannya. Ini
adalah serendah-rendah yang disunatkan, setinggi-tingginya ialah khadam, dan
yang sederhana ialah pakaian. Disunatkan mut’ah itu ialah juga
kadarnya sampai separuh daripada mahar mithli. Sekiranya sampai atau
lebih separuh dari nilai mahar mithli ia harus berdasarkan
ayat:
Terjemahan: ... Walaupun
demikian, hendaklah kamu memberi “mut’ah” (pemberian saguhati)kepada mereka.
(surah al-Baqarah 2:236)
Sekiranya suami isteri
bertikai tentang kadar mut’ah, maka qadi atau mahkamah boleh
menentukan kadar dengan ijtihadnya berdasarkan apa yang sesuai dengan kedudukan
atau taraf suami isteri sebagaimana pendapat ulama’ Hanafi dari segi kaya,
miskin, keturunannya dan sifatnya, kerana Allah S.A.W telah berfirman:
Terjemahan:.. Walaupun
demikian, hendaklah kamu memberi “mut’ah’ (pemberian saguhati) kepada
mereka(yang diceraikan itu). Iaitu: suami yang senang (hendaklah memberi
saguhati itu) menurut ukuran kemampuanya; dan suami yang susah pula menurut
ukuran kemampuannya....
(surah al-Baqarah 2:236)
Terjemahan: Dan isteri-isteri
yang diceraikan, berhak mendapat mut’ah (pemberian saguhati) dengan cara yang
patut...
(surah al-Baqarah 2:241)
Golongan Maliki dan Hanbali
berpendapat bahawa mut’ah diambil kira dengan keadaan suami
isteri dari segi kaya dan miskin, orang kaya mengikut kedudukannya dan orang
miskin mengikut kedudukannya pula kerana ayat al Quran yang tersebut di atas
secara jelas menyatakan keadaan mut’ah adalah menurut keadaan
semasa kewangan suami, maksimum mut’ah adalah seorang khadam,
yakni nilai harga seorang khadam pada masa mereka sekiranya suami orang yang
kaya dan minimum mut’ah adalah pakaian yang sempurna yang
boleh dijadikan pakaian sembahyang sekiranya suami orang yang miskin, ertinya
sekurang-kurang pakaian iaitu baju labuh yang menutup kepala hingga kekaki dan
kain tudung kepala, ertinya sekurang-kurangnya tiga pakaian sebagaimana
pendapat ulama’ Hanafi iaitu baju labuh, kain tudung dan kain penutup kepala
perempuan berjalan. Ini berpandukan kepada kata-kata Ibn ‘Abbas yang bermaksud,
“setinggi-tinggi mut’ah adalah seorang khadam, kemudian yang
kurang daripada itu adalah pakaian”. Pada zahirnya pendapat ini adalah
lebih rajih.
PENGAMALAN MENILAI KADAR
MUT`AH DI MAHKAMAH SYARIAH MALAYSIA
Mahkamah yang berbidang
kuasa berkaitan Tuntutan Mut`ah di Malaysia Mahkamah Syariah. Berdasarkan
peruntukkan yang dinyatakkan dalam seksyen
Berdasarkan peruntukkan
syeksyen tersebut ternyatalah mahkamah Syariah yang berbidang kuas dalam isu
ini. Ada baiknya kita menganalisa ijtihad–ijtihad hakim berkaitan dengan kes
–kes Mut`ah ini. Analisa ini merangkumi aspek ketakkulan seseorang hakim dalam
menilai nilaian Mut`ah ini.
Pertama Hakim akan menilai
kemampuan suami, berdasarkan pendapatan yang diperolih setiap bulan, perlu
dinyatakan pendapatan kasar yang diperolih semasa perkahwinan bukannya
pendapatan yang diperolih selepas perceraiaan. Kes Siti Aishah bt Abd Aziz lwn
Abdul Ghafar (JH (1995)JLD X33) yang boleh disimpulkan bahawa pendapatan
suami dibawah RM 500.00 berada di bawah kadar kemiskinan (nilaian Mut`ah akan
diperolih oleh isteri RM30 hingga RM 500.00, sederhana sekiranya RM 500.00
sehingga RM 1500.00 (nilaian Mut`ah akan diperolih oleh isteri RM 500.00 hingga
RM 1500.00 ) dan RM 1500.00 ke atas diklasifikasikan sebagai kaya (nilaian
Mut`ah akan diperolih oleh Isteri RM 2000.00 Keatas ).
Formula ijtihad yang
dinyatakan di atas telah dijadikan panduan kepada hakim–hakim dalam menailai
nialain Mut`ah, seperti mana dalam kes Sharifah lwn Zaina Alam [ ( 1978 ) 1
JH(1) 93 ] pendapatan suami hanya RM 295.00 sebulan, mahkamah memerintahkan
membayar RM 500.00 kadar Mut`ah kepada isteri. Begitu juga dalam kes suami
berpendapatan RM 335.00 sebulan, hakim mengarahkan pemabayaran Mut`ah hanya RM
500.00.
Dalam situasi kedua
pendapatan RM500.00 hingga RM 1500.00 kes Norizam lwn Halim Azman [(1993) 10
JH65] dan Faridah lwn Mohd Noh Bi n Othman [(2004) 19JH (1) 124] di mana hakim
mengarahkan sebulan gaji kasar pendapatan suami dibayar kepada isteri, dalam
erti kata yang lain sekiranya pendapatan RM 1900.00 maka Mut`ah yang dikenakan
RM1900.00
Situasi yang ketiga
melibatkan golongan yang kaya, kes pendapatan suami RM 16000.00 sebulan di mana
hakim rayuan berijtihad RM 36,000.00 satu kadar yang munasabah diberikan kepada
Isterinya. Dalam erti kata yang lain pemberian ini hanya 2.25 percent dari
pendapatan kasar yang diperolih. Berdasarkan kes Norma Bt Ghazali lwn Mohd Zain
Abdullah [(2004) 19 JH (2) 278] penal rayuan mahkamah Syariah Kelantan dengan
pencen yang diperolih oleh suami mahkamah menetapkan RM 10,000.00 sebagai
nilaian Mut`ah yang perlu dibayar, ini bererti 4 percent dari pendapatan kasar
yang diperolih.
Adakalanya hakim mengambil
kira peranan isteri kepada suami dalam menentukkan kadar mut`ah ini sebagaimana
kes Tengku Anum Zaharah lwn Dato Dr Hussien [(1983) 3 JH (2) 278] di mana hakim
mengambil kira peranan Tengku Anum Zaharah sebagai batu loncatan kepada
suaminya dalam sehingga memperolih gelaran Dato` mahkamah memeutuskan nilaian
Mut`ah sebanyak RM25,200.00 nilaian inipun berdasarkan saham-saham dan
harta-harta yang diperolih hasil dari kekerabatan isteri kerana kerabat diraja
Pahang, walaupun pada asalnya nilaian yang dipohon oleh isteri RM3 juta.
Cara pembayaran yang telah
diputuskan oleh mahkamah bagi sesuatu kes apabila telah dinyatakan sesuatu
nilaian oleh mahkamah Syariah bukanya dalam bentuk sekaligus tetapi sebaliknya
diarahkan bayar secara ansuran sebagaimana dalam kes MOHD FARID ABDUL RAHMAN v RABIHAH
KAMARUDIN 21 [2006] 1 JH 71.
Responden menuntut mut’ah sebanyak RM49,000.00. Pendapatan kasar Perayu
adalah RM18,000.00 sebulan. Mahkamah Rendah benarkan mut’ah sebanyak
RM30,000.00 dengan ansuran bulanan.dibenarkan dengan syarat dipersetujui
siisteri.
Mahkamah Tinggi Syariah menolah rayuan Defendan/Perayu dan mengekalkan
kadar mut’ah dan dipinda cara bayaran kepada ansuran bulanan sebanyak RM500.00
setiap bulan selam 60 bulan mulai September 2005 hingga selesai.
TUAN FARIZAH BINTI TUAN LUDIN v MOHD RAZUHAN BIN ABDUL RAZAB 24 [2007] 2 JH
335.Plaintif/Perayu dalam kes ini membuat Tuntutan Mut’ah terhadap bekas
suaminya sebanyak RM250,000.00. Suami berpendapatan kasar RM5,390.00 dan
setelah potongan bulanan adalah RM1,563.00. Mahkamah Tinggi Syariah membenarkan
mut’ah sebanyak RM7,000.00 yang perlu dibayar secara ansuran bulanan sebanyak
RM300.00. Plaintif tidak berpuashati dan mengemukakan rayuan terhadap keputusan
Mahkamah Tinggi Syariah tersebut.
Diputuskan oleh Mahkamah Rayuan Syariah Kelantan bahawa kadar mut’ah
adalah RM15,000.00 dan dibayar secara 3 kali ansuran bulanan sebanyak
RM5,000.00 setiap satu
HASNAH BINTI OMAR v OTHMAN BIN YA @ ZAKARIA 26 [2008] 1 JH 43.
Perayu menuntut RM140,000.00 sebagai mut’ah Responden menawarkan RM5,000.00.
Mahkamah Tinggi membenarkan RM10,000.00 dibayar secara ansuran bulanan
RM300.00.
SURAIYA BT M SHAFIE v ABD SHUKOR BIN MOHD HASHIM 27
(2) 2009 JH 259. Pasangan ini berkahwin selama 15 tahun dan dikurniakan 4 orang
anak. Plaintif adalah pakar mata dan Defendan adalah pakar tulang di Hospital
yang sama. Pendapatan bulanan Defendan adalah antara RM50,000.00 dan
RM70,000.00 sebulan. Bahkan ada wang simpanan sebanyak RM100,000.00. Plaintif
menuntut RM500,000.00 manakala Defendan menawarkan RM50,000.00 sebagai mut'ah.
Mahkamah Tinggi Syariah Seremban menetapkan kadar mut’ah adalah sebanyak
RM70,000.00 dan dibayar dalam tempoh 7 bulan.
Kes dan Realiti
Kes no 14700-016-
0155-2008 antara Noor Akmam Bt Abdullah dan Norazam Shah Bt Ibrahim , kes ini
berkaitan dengan tuntutan Mut`ah. Pasangan ini telah berkahwin pada 11.8.1997dan
bercerai pada 10.4.2008. Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah memerintahkan pihak
suami membayar RM 600,000.00 kepada bekas isteri sebagai Mut`ah.
Isu yang akan dinyatakan
disini akan suami hanya berpendapatan kasar bulanan tidak kurang dari RM5000.00
sebulan. tempoh perkahwinan hanya 11 tahun, apa yang menjadi kemuskilan dalam
isu ini berkaitan bagaimana nilaian ini diperolih melalui ijtihad hakim yang
dilihat membebankan dan menzalimi pihak suami.
Jika merujuk kepada sistem
ijtihad yang digunakan oleh hakim –hakim sebagaimana digunakan diatas satu
kaedahpun tidak dapat disamakan. Ini kerana suami merupakan golongan kaya
kerena berpendapatan RM5000.00 sebulan namun demikian kaedah yang digunakan
oleh hakim bagi suami yang berpendapatan RM5000.00 seorang yang diketogorikan
mewah. Ketogori ini hakim akan mengekalkan sebulan gaji kasar atau pun akan
akan didarab sebanyak 4 % atau 2.25 % dari pendapatan suami lihat kes Tengku Puteri Zainah lwn
Dato seri Najib Tun Razak [(1999) 5MLJ 50]. Dalam masa yang sama mahkamah akan
menilai kembali peranan isteri dalam mengembakan kerjaya suami semasa berkahwin
diambil kira juga sebagimana kes Tengku Anum Zaharah lwn Dato Dr Hussien
[(1983) 3 JH (2) 278] kerana kerjaya suaminya dapat dikembangkan kerana
isterinya dari keturunan dia raja Pahang, analisa hakim dalam kes ini sememangnya
para jemaah hakim akur dengan pernyataan bahwa suami dapat mengembangkan
kerjaya dan dari kesan itu berkembang harta melalui pemilikan saham –saham
kerana hasil kenalan kerabat Diraja Pahang tuntutan yang dibuat sebanyak RM3
juta namun hakim mengarahkan RM25,400.00 sahaja selepas dinilai oleh para
jemaah hakim rayuan .
Apa yang ingin
diketegahkan oleh penulis dalam kes ini hakim tidak langsung mengunakan kaedah thawabit iaitu panduan dalam perjalanan kes –kes yang
silam untuk menjatuhkan hukuman dalam kes ini. Malah peranan Urf
diketepikan langsung dalam menganalisas sesuatu kes berkaitan Mut`ah. Sedangkan
al-Quran menyatakan dengan jelas bahawa kalimah Mata` (al-Baqarah2:236)
itu merujuk kepada peranan Urf dalam menilai sesuatu nilaian Mut`ah.
Apa yang ingin
diketengahkan disini bahawa, kemampuan suami dan hukuman yang dijatuhkan tidak
seimbang dengan pendapatan suami bagaimana pendapatan yang RM5000.00 boleh
dikenakan RM600,000.00 nyatakan satu kaedah bagaimana suami mencari nialaian
sebanyak itu untuk membayar dalam masa 6 bulan. Mana mungkin seorang yang
berpendapatan sebegini dapat menyelesaikan nilaian sebanyak ini.