Isnin, Oktober 20, 2008

MAMPUKAH SYED HAMID DAPAT KUOTA?


Muhyiddin sudah lega kerana dapat 44 pencalonan pada minggu kedua. Beliau sudah melepasi kuota, 39 pencalonan manakala dua calon lagi, Ali Rustam baru dapat 13 pencalonan dan Muhammad Muhd. Taib mendapat lapan pencalonan.

Adakah Muhyiddin akan menang tanpa bertanding? Ada dua minggu lagi. Ali dan Muhammad mungkin dapat memenuhi kuota dalam tempoh dua minggu ini. Jika tidak dapat, alangkah ruginya kerana peluang untuk Ali dan Muhammad untuk tanding Naib Presiden sudah tertutup.

Sehingga ini empat calon sudah cukup kuota untuk bertanding jawatan Naib Presiden UMNO. Mereka ialah Hishamuddin(54), Dr. Ahmad Zahid Hamidi (38), Mohd. Shafie Afdal (32) dan Mohd. Khaled Nordin (31). Pada minggu depan mungkin Syed Hamid melepasi kuota (12 pencalonan).

Pada tahun 2004, Syed Hamid tak cukup satu lagi pencalonan untuk tanding Naib Presiden. Beliau call Ketua UMNO Bahagian Kinabatangan, Bung Mokhtar supaya calonkannya. Bung Mokhtar terpaksa call Ali Rustam dan beritahu oleh kerana Ali sudah dapat banyak pencalonan, maka Kinabatangan terpaksa calonkan Syed Hamid supaya beliau layak bertanding. Tetapi di saat-saat akhir Syed Hamid hanya bertanding kerusi ahli majlis tertinggi sahaja dan ia menimbulkan kemarahan kepada Bung Mokhtar kerana Syed Hamid tidak mahu bertanding jawatan Naib Presiden. Adakah Syed Hamid akan menarik diri sekali lagi pada tahun ini?

Dulu nama Syed Hamid hebat kerana beliau berani tanding Ketua Pemuda pada tahun 1986 menentang Anwar Ibrahim. Namanya digugurkan di sasat-saat akhir sebagai calon BN pada pilihan raya umum 1986 tetapi dipilih sebagai calon pada tahun 1990 dan terus dilantik menteri penuh.

Pada tahun 1993, namanya top dalam pencalonan Ketua Pemuda menentang Rahim Thamby Chik dan Isa Samad. Tapi di saat-saat akhir beliau tarik diri kerana kononnya dipujuk oleh Anwar Ibrahim dan ini menyebabkan ramai penyokongnya berpaling tadah. Sejak itu Syed Hamid tak pernah menang bertanding Naib Presiden UMNO. Dapatkah Syed Hamid kuota yang cukup untuk bertanding Naib Presiden kali ini? Masa masih ada dua minggu lagi.