Isnin, Oktober 20, 2008

SEMPATKAH NAJIB JADI PM?


Minggu kedua pencalonan sudah berlalu. Najib nampak selesa kerana kini mendapat 65 pencalonan sedangkan Ku Li belum dapat sebarang pencalonan. Najib sudah layak bertanding kerana sudah penuhi kuota (58 pencalonan).

Berdasarkan trend yang ada, kemungkinan Najib menang tanpa bertanding sebagai Presiden UMNO tidak boleh diketepikan. Soalnya, sempatkah Najib jadi Perdana Menteri Mac depan?

Berdasarkan isu semasa, dengan tersebarnya petikan penuh SMS beliau dengan seorang peguam terkenal mengenai kes Altantuya, nampaknya Najib belum tentu selamat kedudukannya. Seperti kata Dr. Mahathir, ada pihak tertentu cuba menggagalkan Najib jadi Presiden UMNO.

Najib mengakui sms itu dan dia berkata tidak ada penyalahgunaan kuasa. Memang tidak ada unsur salah guna kuasa di sini, yang dipersoalkan kenapa Najib berhubung dengan peguam Razak Baginda? Yang anehnya bagaimana kandungan sms boleh tersebar luas kalau bukan orang dalam yang buat kerja ini? Orang itu buat kerja atas arahan siapa? Ini yang menjadi tanda-tanya kepada kita,

Dr. Mahathir seringkali menyebut bahawa seorang pemimpin hendaklah kelihatan bersih. Dengan adanya isu ini, nama Najib tidak bersih lagi. Tambahan pula tender Eurocopter dilibatkan dengan beliau yang mana ketika itu beliau adalah Menteri Pertahanan.

Orang Najib sudah bersiap-sedia melihat Najib ke tampuk Perdana Menteri pada Mac 2009. Dr. Jamaluddin Jarjis orang kanan Najib telah memanggil orang Ku Li untuk berunding. JJ dikatakan memberitahu orang kanan Ku Li, “Marilah kita bekerjasama. Mintalah apa sahaja kecuali Petronas kerana Petronas itu I punya”.

Bayangkan banyak mana tender Petronas setiap tahun bila JJ mahu duduk di situ. Maknanya selepas Pak Lah berhenti, samunan tetap berlaku di zaman Najib nanti. Nasihat Dr. Mahathir supaya Najib ketepikan kroni dan keluarga selepas jadi Perdana menteri nanti nampaknya tinggal nasihat sahaja.