Isnin, Oktober 13, 2008

SHAHRIR SAMAD KUDA HITAM TERBARU


Kenapa Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak diberi kemenangan percuma sebagai Timbalan Presiden UMNO? Kenapa Tan Sri Muhammad Muhd. Taib dan Datuk Wira Ali Rustam perlu menyekat kemunculan Muhyiddin?

Tentu ada sebabnya. Ada yang berkata sewaktu Muhyiddin jadi MB Johor, Muhyiddin banyak jual tanah kepada orang Singapura. Orang Johor bimbang jika Muhyiddin jadi TPM, perkara yang sama akan berulang. Oleh itu orang Johor perlu menyekat kemaraan Muhyiddin.

Maka anak Johor yang standing dengan Muhyiddin perlu ditonjolkan sebagai calon Timbalan Presiden UMNO yang baru. Ada usaha untuk meletakkan Shahrir bertanding di kerusi nombor dua itu.

Minggu ini Shahrir dijangka mendapat beberapa pencalonan dari Johor walaupun Shahrir sudah mengatakan bahawa beliau tidak berminat bertanding jawatan tersebut. Dalam tempoh 21 hari lagi, Shahrir perlu mencari 38 pencalonan untuk melayakkan beliau bertanding.

Pada tahun 2000, tanpa jawatan menteri, Shahrir menang ahli majlis tertinggi UMNO. Pada tahun 2004, beliau bertanding kerusi Naib Presiden tetapi tewas kepada Isa Samad, Ali Rustam dan Muhyiddin Yassin.

Dari segi senioriti, beliau bergiat cergas dalam UMNO sejak zaman Tun Razak lagi. Mula-mula sebagai setiausaha politik. Beliau bertanding pilihan raya buat kali pertama pada tahun 1978, sebaya dengan Muhyiddin. Shahrir pernah menjadi setiausaha parlimen dan timbalan menteri sebelum dinaikkan pangkat sebagai menteri pada tahun 1983 sebaya dengan Anwar Ibrahim.

Beliau lebih dahulu jadi menteri dari Muhyiddin. Pada tahun 1983, beliau sudah jadi menteri sedangkan Muhyiddin masih timbalan menteri. Beliau dipecat dari menteri pada tahun 1987 setelah team B yang disokonginya tewas.

Pada tahun 1988 beliau meletakkan jawatan sebagai ahli parlimen dan bertanding sebagai calon bebas dalam pilihan raya kecil itu. Beliau menang dan bersara dari politik pada tahun 1990.

Pada tahun 2004, beliau kembali menjadi ahli parlimen Johor Bahru dan pada tahun 2004, beliau kembali ke kabinet selepas meninggalkan kabinet selama 20 tahun. Oleh itu pengalaman Shahrir standing dengan Muhyiddin. Bezanya perkhidmatan Muhyiddin dalam kerajaan tidak pernah putus sejak tahun 1986, dari MB Johor ke Menteri Belia dan Sukan, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Jadi jika UMNO Johor mencalonkan Shahrir sebagai orang nombor dua, ia standing juga dengan Muhyiddin Yassin. Mungkin inilah kuda hitam yang dimaksudkan oleh Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek.