Isnin, Oktober 13, 2008

CALON PRESIDEN UMNO: APA NAK JADI?


Apa nak jadi dengan UMNO? Orang yang bersih, yang tidak ada skandal seperti Tengku Razaleigh Hamzah,para perwakilan UMNO tolak. Sebaliknya orang yang ada skandal diterima pula sebagai calon Presiden UMNO.

Minggu pertama pencalonan telah menunjukkan Datuk Seri Najib Tun Razak telah mendapat 28 pencalonan manakala Ku Li belum mendapat sebarang pencalonan. Ini menunjukkan para perwakilan memilih Najib kerana dia adalah Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan sedangkan Ku Li bukannya seorang menteri.

Setiap bahagian mengadakan undi angkat tangan untuk jawatan penting ini. Jadi macam mana Ku Li nak dapat sokongan kerana para perwakilan sudah tentu malu mata. Jadi terpaksa angkat tangan sokong Najib. Sepatutnya semua bahagian UMNO mengadakan undi sulit untuk pencalonan Presiden UMNO. Ini bukan nak pilih ketua darjah tapi Presiden UMNO yang automatiknya adalah Perdana Menteri Malaysia. Jadi undi angkat tangan bukanlah ukuran bahawa Najib itu kuat. Kalau kita kuat, apa nak ditakutkan kepada undi sulit?

Kalau inilah kehendak UMNO, hancurlah UMNO pada pilihan raya umum akan datang. Surat layang terbaru mengaitkan Najib dengan Altantunya sudah disebarkan, tetapi ia tidak mempengaruhi para perwakilan kerana mereka lebih nampak jawatan, projek, tender yang akan dapat jika mereka sokong Najib.

Lucu juga bila Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee meminta Najib menghapuskan kuota bila dia jadi Presiden UMNO nanti sedangkan Najib tidak pernah berjanji untuk menghapuskannya. Yang berjanji ialah Ku Li tetapi Bahagian Cheras tidak pula mencalonkan Ku Li.
Saya sudah tulis pada 29 September lalu bahawa jika Pak Lah tidak tanding, Ku Li sukar mendapat pencalonan bagi jawatan Presiden UMNO. Nampaknya ramalan saya itu sudah jadi kenyataan. Bagaimanapun, kita tunggu keputusan pencalonan minggu ini kot kot Ku Li dapat pencalonan sulung.