Isnin, Oktober 13, 2008

SHAHRIZAT LANGGAR RAFIDAH?


Datuk Seri Shahrizat Jalil perlukan 26 pencalonan lagi untuk melayakkan beliau bertanding kerusi Ketua Pergerakan Wanita UMNO Malaysia. Sehingga minggu ini, Tan Sri Rafidah Aziz sudah layak kerana mendapat 52 pencalonan.

Jika minggu depan, banyak Bahagian mencalonkan Shahrizat sebagai Ketua Wanita, mungkin Rafidah terpaksa mengkaji semula pelan peralihan kuasa di antaranya dengan Shahrizat. Rafidah bercadang berundur pada bulan Jun 2009 dan beri laluan kepada Shahrizat sebagai Pemangku Ketua Wanita UMNO Malaysia.

Perhimpunan agung UMNO sudah ditangguhkan kepada bulan Mac 2009. Antara Jun dan Mac bezanya tiga bulan sahaja. Lebih baik bahagian wanita yang belum bersidang mencalonkan terus Shahrizat daripada mengekalkan Rafidah.

Rafidah sejak tidak jadi menteri agak lantang mengkritik Pak Lah. Dalam mseyuarat majlis tertinggi pertama selepas pilihanraya umum Mac lalu, rafidah dikatakan menumbuk meja dalam mesyuarat itu yang katanya punca kekalahan BN di lima negeri adalah kerana Khairy.

Pak Lah yang terkejut dengan kritikan Rafidah telah menggugurkan Rafidah dari kabinetnya. Inilah kali pertama wakil wanita tidak ada dalam kabinet sedangkan Datuk Seri Azalina Othman Said dianggap bukan menteri dari pergerakan wanita.