Jumaat, Oktober 03, 2008

SIAPA MENANG NAIB KETUA BAHAGIAN KEMAMAN?

Pada hari raya pertama saya telah berkunjung ke rumah sepupu saya, Azhar Abdul Rahman yang bekerja dengan RTM Kajang. Kebetulan beliau adalah menantu kepada Ustaz Awang Dagang bekas ADUN Chukai (1999-2004).

Sedang saya berbual dengan Abang Har, datang Ustaz Awang Dagang ke rumah menantunya. Dapatlah kami bersembang politik sambil bertanya pendirian Datuk Mustafa Ali terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau menjawab bahawa Cikga Pa nampak hasrat Anwar nak tubuh kerajaan tidak akan menjadi kenyataan.

Ustaz Awang Dagang nampak lebih sihat setelah tidak jadi YB dan Exco. Saya tidak lama di rumah Abang Har kerana saya pergi ke rumah Naib Ketua UMNO Bahagian, Rahim Hussin. Bila saya sampai di rumahnya jam 5.30 petang itu, orang sudah tidak ramai. Sempat saya berbual dengannya. Beliau yakin menang pada pemilihan 18 Oktober ini kerana Ahli Parlimen Kemaman, Datuk Ahmad Shabery Cheek; ADUN Chukai,Datuk Mohamed Awang Tera menyokongnya. Rahim dicabar oleh Setiausaha Politik MB, Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid.

Pada hari esoknya, hari raya kedua, saya telah berkunjung ke rumah terbuka Wan Ahmad Nizam. Ramai ketua cawangan yang hadir, Mohamad Yahya, Ali Dagang dan sebagainya. Wan Ahmad Nizam kata dia bertanding kerana cawangan-cawangan mahu perubahan. Lagipun dia sudah habis umur Ketua Pemuda, takkan dia nak lawan Ketua Bahagian yang dipegang oleh Menteri Besar, Datuk Ahmad Said dan Timbalan Ketua Bahagian yang disandang Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek. Jadi jawatan yang dia nampak hanya Naib Ketua Bahagian sahaja.