Jumaat, Oktober 03, 2008

IDRIS TIKAM PAK LAH?

Akhirnya mesyuarat ahli jawatankuasa UMNO Bahagian Besut bersetuju mencalonkan Najib dan Muhyiddin untuk jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO pada persidangan 11 Oktober ini. Ramai yang terkejut kerana selama ini Ketua UMNO Bahagian Besut, Datuk Seri Idris Jusoh adalah kesayangan Pak Lah.

Kenapa beliau tergamak meninggalkan Pak Lah di saat-saat Pak Lah perlukan sokongan? Malah beliau dilantik Ahli Majlis Tertinggi UMNO pun atas ehsan Pak Lah kerana dia adalah Menteri Besar Terengganu ketika itu. Sepatutnya bila tak jadi Menteri Besar dan Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu, lepaskanlah jawatan itu kerana jawatan itu dilantik atas budi bicara Pak Lah.

Pak Lah bukan main sayang kepada Idris. Setiap kali mesyuarat majlis tertinggi, beliau pu7ji Idris yang berjaya menterjemahkan Islam Hadhari Pak Lah. Pak Lah masih mempertahankan Idris untuk jadi MB Terengganu selepas pilihan raya umum lalu tetapi Sultan Mizan tidak mahu Idris, bukan salah Pak Lah lagi. Malah Khairy tulis surat kepada semua Ketua Pemuda Bahagian di Terengganu supaya Ketua Pemuda boikot Datuk Ahmad Said sebagai Menteri Besar Terengganu yang baru kerana Khairy mahu Idris jadi MB. Inikah balasan Idris kepada Pak Lah? Pak Lah sanggup lantik Idris sebagai Pengerusi MARA. Jika tak boleh lagi menerima Pak Lah sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO, letaklah jawatan Pengerusi MARA. Pak Lah sedih kerana Idris selama ini adalah orang kepercayaannya sanggup menikamnya dari hadapan. Sebagai bekas Editor Warta Parlimen Kepala Batas, saya masih hormati Pak Lah. Tetapi bila saya dapati beliau sudah tidak layak lagi memimpin UMNO, saya letak jawatan sebagai Editor Warta Parlimen Kepala Batas dan menyertai akhbar WATAN. Beranikah Iris letak jawatan Pengerusi MARA?