Jumaat, Oktober 03, 2008

KUDA HITAM SUDAH MUNCUL

Baru-baru ini Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek telah buat kenyataan bahawa akan muncul kuda hitam dalam pertandingan Timbalan Presiden UMNO pada Mac depan. Kini sudah terjawab apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Ahmad Zahid Hamidi telah mengesahkan akan bertanding jawatan tersebut dalam suratkhabar Utusan Malaysia hari ini.

Rupa-rupanya Dr. Zahid Hamidi adlah kuda hitam itu yang telah memeranjatkan semua orang sekalipun desas-desus yang mengatakan bahawa Ketua Penerangan, Tan Sri Muhammad Muhd. Taib mahu jugga bertanding. Dalam pada itu Tan Sri Muhyidin Mohd. Yassin belum lagi mengesahkan sama ada bertanding atau tidak kerana menunggu pengumuman Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 8 Oktober ini.

Adakah Dr. Zahid terlalu awal buat pengumuman? Ramai yang terkejut kerana Dr. Zahid tidak pernah jadi Naib Presiden UMNO tiba-tiba mahu tanding Timbalan Presiden. Adakah kerana dia pernah jadi Setiausaha Politik Datuk Seri Najib Tun Razak, maka beliau mahu jadi regu Najib? Kalaulah jawatan Ketua Pemuda yang setaraf dengan Naib Presiden jadi ukuran, Dr. Zahid pernah jadi Ketua Pemuda dari tahun 1996-2000 maka dia sudah jadi Naib Presiden. Kalau itu jadi ukuran Menteri Pelajaran, Datuk Hishamuddin pun boleh bertanding kerusi Timbalan Presiden juga.

Malah dua orang Naib Presiden yang ada, Datuk Seri Ali Rustam dan yang baru habis hukuman, Tan Sri Isa Samad pun layak tanding Timbalan Presiden. Oleh itu perjalanan Muhiyyiddin ke tangga Timbalan Presiden UMNO bukannya satu perjalanan yang mudah jika Dr. Zahid, Muhammad, Hishamuddin, Ali dan Isa turut bertanding.

Namun demikian banyak Bahagian akan mencalonkan Najib-Muhyiddin kerana mereka dapati mereka orang lama dalam UMNO. Keberanian Muhyiddin yang konsisten sejak pilihan raya umum Mac lalu menyebabkan ramai yang kagum dengan kepimpinan beliau.