Selasa, Julai 06, 2010

MB SINDIR SIAPA?


Pagi ini jam 9 saya terima call dari seorang ahli jawatankuasa uMNO bahagian Kemaman yang ajak saya temuinya di hotel yang disewanya di Kuala Lumpur. Sambil menikmati breakfast di coffee house hotel itu, dia tanya saya siapa yang dituju oleh Menteri besar, Datuk Ahmad Said dalam ucapannya sewaktu mesyuarat perwakilan UMNO bahagian Kemaman Sabtu lalu.

"MB tuju kepada semua ADUN di Terengganu yang tidak turun padang dan lupa pengkalan," kata saya.
"Kenapa MB berucap di Kemaman? Sudah tentu MB tuju kepada wakil rakyat di Kemaman," kata ahli jawatankuasa UMNO bahagian Kemaman itu.
"MB berucap secara umum. Siapa makan lada dia rasa pedaslah," kata saya.
"Pelik juga kenapa dia pilih Kemaman untuk tuju kepada semua YB," kata ahli jawatankuasa itu lagi.
"Mungkin MB tuju kepada timbalannya, Datuk Ahmad Shabery Cheek yang jarang balik ke Kemaman," kata saya selamba.
"Mungkin juga," kata beliau sambil ketawa.
"Dua tahun lepas saya berkempen untuk Tok Mulu Dalam untuk bertanding timbalan ketua bahagian kerana Shabery jarang balik kawasan sejak dia jadi menteri tapi Tok Mulu Dalam tak cukup kuota untuk bertanding. Beliau dapat empat pencalonan sahaja sedangkan kuota kena cukup 20 pencalonan," kata saya.
"Masa dia jadi ahli parlimen dia banyak berada di Kemaman. Bila dah jadi setiausaha parlimen dia balik juga, bila dah jadi menteri, susah nak jumpa dia balik kawasan. Mungkin MB sindir Sabery," tambah ahli jawatankuasa itu.
"Dulu masa saya berkempen untuk Tok Mulu Dalam ramai orang marah kepada saya sedangkan masa tu salah satu sebab kami tonjol orang lawan Shabery ialah kerana dia jarang balik kawasan. Jadi apa yang kami kempen dua tahun lalu sudah disahkan oelh Mb. Jika tidak takkan MB tegur semua YB dalam ucapannya," kata saya.
"Tahun depan sudah tak ada kuota lagi. Kalau ada orang lawan Shabery, mesti banyak undi protes yang muncul," kata beliau.
"Lawan menteri tak boleh menang, tapi biar dia sedar undi protes yang akan muncul nanti,"tambah saya.
"Orang yang tak pernah ada jawatan dalam UMNO tiba-tiba MB tarik dia tanding timbalan ketua bahagian dan terus menang. Jadi dia patut balik selalu kawasan hargai sokongan akar umbi kepadanya. Jangan 10 hari aja balik menjelang pilihanraya umum seperti kata MB," katanya lagi.
" Saya AJK Pemuda yang tolong Shabery lawan ahli parlimen Dr. Ramli Taib bagi jawatan ketua pemuda bahagian pada tahun 1998.Dia kalah pasal semua YB sokong Dr. Ramli ketika itu. Masa tu Ketua Bahagian, Tan Sri Wan Mokhtar arah setiausaha sulit kanannya, Datuk Haji Mohamad Ngah panggil saya beritahu MB marahi saya kerana tolong Shabery lawan Dr. ramli. Apa yang Shabery bantu saya? bukannya dia ingat kepada kawan-kawan lama," tambah saya pula.
"Sepatutnya setiausaha politik lantiklah orang Kemaman. Setiausaha politik pun tak pernah nampak muka di Kemaman. Pegawai khas orang Perak. Setiausaha sulit pun orang luar. jadi dia tak beri peluang kepada orang terengganu bekerja dengan dia," katanya lagi.
"Masa dia mula dilantik setiausaha parlimen, saya sms dia mohon jawatan setiausaha sulit. Tapi dia kata dia nak ambil PTD jadi setiausaha sulitnya. Saya bekas penolong pengarah YPK mana layak jadi setiausaha sulit Shabery," kata saya.
"Bagus juga MB tegur Shabery. Entah dia perasan ke, tidak?" kata ahli jawatankuasa bahagian itu.
"MB tuju kepada semua YB. Kebetulan dia berucap di Kemaman jadi semua orang anggap Mb tuju kepada Shabery yang sudah lupa pengkalan," kata saya.
Seronok juga perbualan kami di hotel itu. Semoga semua YB berubah turun padang selepas ini setelah ditegur oleh MB. Semua YB patut contohi Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ali rustam yang masih buka pintu rumahnya pada jam 2 pagi.