Selasa, Julai 06, 2010

JANGAN SALAHKAN SPR


Betul juga kata pegawai kanan SPR jangan salahkan SPR bila rakyat tidak mendaftar diri mereka sebagai pengundi. pelbagai saluran telah disediakan oleh SPR tetapi mereka tidak ambil inisiatif untuk mendaftar sebagai pengundi.

Mereka ini bodoh tidak tahu guna hak mereka sebagai warganegara untuk memilih kerajaan. Siapa yang mereka hendak undi adalah hak mereka. Bukannya mereka dipaksa mengundi BN. Malah mereka bebas mengundi siapa sahaja untuk membentuk kerajaan negeri dan kerajaan pusat.

Ibubapa hendaklah mengambil inisiatif membawa anak mereka ke pejabat pos bila usia anak mereka genap 21 tahun. Saya sudah amalkan kaedah ini sejak tahun 2003 lagi apabila anak sulung saya, Siti Zuhairatun genap harijadinya yang ke 21 tahun. Saya bawanya ke pejabat pos untuk daftar sebagai pengundi pada harijadinya itu, 31 Mei 2003. Begitu juga anak kedua, Siti Zuraifah yang menyambut harijadinya yang ke 21 pada 6 Mei 2005. Kaedah yang sama saya lakukan pada anak ketiga, Siti Zatul Itri yang menyambut harijadinya yang ke 21 pada 4 Disember 2007. Pada pilihanraya umum 2008, tiga anak saya dapat menunaikan tanggungjawab sebagai warganegara mengundi bersama saya dan isteri. Ini bermakna keluarga saya telah menyumbang lima undi dalam pilihanraya umum tersebut.

Pada 7 Mei lalu, anak keempat saya, Mohd Zuwairi genap usianya 21 tahun. Oleh kerana dia bekerja di Hong Kong dengan MISC maka dia belum daftar lagi sebagai pengundi. Dia akan balik ke Malaysia pada bulan September ini yang sudah tentu saya akan bawanya ke pejabat pos untuk mendaftar sebagai pengundi. Pada 2 Disember tahun depan, anak kelima saya, mohd Zarizi genap 21 tahun dan layak mendaftar sebagai pengundi. Oleh itu ADUN Air Putih, YB Wan Hakim Tan Sri Mokhtar kena jaga saya baik-baik kerana saya ada tujuh undi dalam pilihanraya umum akan datang.