Ahad, Julai 04, 2010

ULASAN ZABIDI TERSASAR


Blog Catatan Zabidi menulis Jumaat (25 Jun 2010) dengan tajuk ‘Yahya dan Khazan Selamat’.

Kata Zabidi Saidi (penggendali blog ini), “Nampaknya dua Exco selamat dalam rombakan Exco yang dibuat oleh Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said semalam. Yahya Khatib Mohamad yang engkari arahan Ahmad Said supaya tidak menentang Ketua UMNO Bahagian Marang, Datuk Abdul Rahman Bakar dua tahun lepas dalam pertandingan Ketua UMNO bahagian dikekalkan Exco.”

Kata Zabidi lagi, sebaliknya beliau ditukar dari Exco Infrastruktur dan Kemudahan Awam kepada Exco Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Wanita.

Nampaknya Ketua UMNO Bahagian Marang hanya sesuai menjaga kebajikan rakyat sahaja. Kata-kata Zabidi ini mungkin mengguris hati orang tertentu!

Mengenai Exco Penerangan dan Hal Ehwal Agama, Zabidi berkata: “Khazan yang banyak mengkritik Ahmad Said dalam pertemuan semua ADUN dengan Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu yang baru, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein dikekalkan Exco bagi jawatan yang sama.”

Meneliti apa yang ditulis Zabidi, mengenai Yahya dan Khazan (Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Rakit, Khazan Che Mat) apakah bermakna kedua-dua mereka ini berada dalam zon bahaya akan digugurkan?

Rasanya Zabidi tersasar jika meramalkan sedemikian kerana tiada dalam perkiraan Menteri Besar, Datuk Ahmad Said untuk menggugurkan sesiapa.

Kata-kata Zabidi bahawa “Ahmad Said tidak kejam memecat dua orang penentangnya, Yahya dan Khazan. Jadi mereka patut berterima kasih kepada Ahmad Said walaupun mereka menentang arahan Ahmad Said, mereka masih dikekalkan jawatan Exco” tidak sewajarnya dibuat.

Kata-kata seperti ini menggambarkan seolah-olah penentangan serius kedua-dua mereka terhadap Ahmad Said.

Sedangkan hakikatnya mereka berdua tidak sedemikian kerana Zabidi sendiri merngatakan pada pandangan beliau pertukaran jawatan adalah perkara biasa untuk memantapkan lagi Exco yang ada.

Menurut Zabidi, “Ini bermakna KPI semua Exco memuaskan hati Ahmad Said. Jika beliau tidak puas hati, sudah tentu ada Exco yang digugurkan dari jawatan mereka.”

Malah terkaan Zabidi bahawa “nampaknya ramai ADUN biasa yang berangan menjadi Exco terpaksa menggigit jari apabila tiada Exco yang digugurkan dalam rombakan kecil Ahmad Said itu,” juga mungkin tidak benar sama sekali.

Apa yang pasti sehingga semalam (Rabu, 30 Jun 2010), iaitu sehari sebelum berkuatkuasanya pertukaran lima jawatan EXCO seperti diumumkan Menteri Besar, tiada pun tanda-tanda ada bantahan.

“Tidak ada masalah,” jawab Menteri Besar kepada satu soalan wartawan The Star yang bertanyakan apakah ada bantahan terhadap pertukaran berkenaan.

“Tiada masalah. Tidak ada pun kata nak berhenti....well accepted.” Tegas Ahmad Said.

(dipetik dari blog teganuku.blogspot.com)