Rabu, September 09, 2009

APA DAH JADI DENGAN UMNO?


Apa dah jadi dengan UMNO? UMNO kalah kepada DAP dalam pendaftaran pemilih yang baru. Dahulu heboh Puteri UMNO sibuk mendaftar pengundi baru. Apa dah jadi dengan Puteri UMNO? Ketua Puterinya, Datuk Rosnah Shirlin kena arah semula puterinya bergerak cergas dalam mendaftarkan pemilih yang baru.


Bukannya susah sangat. SEtiap cawangan UMNO ada senarai ahli UMNO, pemuda dan puteri. Bila genap usia 21 tahun, terus puteri pergi cari orang berkenaan untuks uruhnya daftar sebagai pemilih di pejabat pos. Kaedah ini diamalkan saya sejak dahulu lagi.


Tiga orang anak saya bila genap usianya 21 tahun, terus saya ajaknya pergi ke pejabat pos untuk daftar sebagai pemilih. Anak ketiga saya, Siti Zatul Itri yang sambut harijadi yang ke 21 pada 4 Disember 2007 sempat mengundi pada pilihanraya umum 8 Mac 2008.


Berapa ramai ibubapa yang ada kesedaran tentang pentingnya menjadi pengundi kepada anak-anak kita seperti saya? Oleh itu kempen ini perlu bermula di rumah dengan ubah sikap ibubapa kita. Tanamkan dalam fikiran mereka bila anak mereka genap usia 21 tahun, ajak anak mereka ke pejabat pos untuk daftar sebagai pengundi. Jika semua ibubapa ada sikap seperti saya, puteri UMNO tak perlu buat kerja lagi.


Sekurang-kurangnya dalam rumah saya sudah ada lima undi yang dapat menentukan jatuh bangun BN. Pada tahun depan, anak lelaki sulung saya pula, Mohd. Zuwairi akan genap usia 21 tahun pada 7 Mei 2010. Maknanya menjelang pilihanraya umum akan datang, sudah ada enam undi dalam rumah saya untuk menentukan sama ada kerajaan BN kekal di Terengganu atau tidak.


DAP adalah parti yang paling aktif dalam membantu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mendaftarkan pengundi baru yang melepasi umur 21 tahun sejak Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12) tahun lalu.


Ia diikuti oleh Pas, UMNO dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) manakala yang paling lembap adalah MIC dan Gerakan.


Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar ketika mendedahkannya berkata, rekod SPR itu adalah berdasarkan komitmen dan kerjasama positif parti-parti politik dalam menarik hampir empat juta rakyat Malaysia yang masih belum mendaftar sebagai pengundi.


Katanya, kerjasama SPR dengan parti-parti politik itu adalah menerusi Penolong Pendaftar Sementara (PPS) yang diberi kuasa oleh badan itu untuk berbuat demikian.


"PPS dari DAP mengatasi parti-parti lain di Selangor, Pulau Pinang, Perak dan Melaka.


"Daripada kutipan data pemilih baru sejak PRU-12, kita dapati kesedaran kaum Cina sebagai pengundi pilihan raya adalah yang paling tinggi sementara terendah adalah kaum India," katanya.


Wan Ahmad berkata, SPR menghargai daya usaha PPS dalam menarik minat orang ramai mendaftar menjadi pemilih memandangkan tanggungjawab besar yang dipikulnya berikutan setiap tahun terdapat 400,000 orang mencapai umur 21 tahun.


"Kumpulan PPS inilah yang paling berkesan dalam mencari dan mendaftarkan pemilih baru berbanding kakitangan SPR yang turun padang, diikuti di pendaftaran di pejabat pos dan kaunter.


"Tahun lepas terdapat kira-kira 2,000 PPS di seluruh negara. Mereka begitu rajin sekarang dan bila rajin, tinggilah pendapatan mereka yang diberi RM1 jika berjaya mendaftarkan seorang pemilih baru," katanya.


Sehubungan itu, Wan Ahmad berkata, beliau akan mencadangkan kepada SPR supaya menambah bilangan PPS sedia ada iaitu dari seorang setiap parti untuk satu Dewan Undangan Negeri kepada tiga hingga lima orang.


"Mungkin kita akan mencadangkan supaya setiap daerah mengundi diperuntukkan seorang PPS bagi setiap parti," katanya.