Jumaat, Februari 06, 2009

MAMAK JADI MB PERAK


Politik negeri Perak tetap tidak stabil walaupun BN berjaya membentuk kerajaan baru. BN dan Pakatan Rakyat menerima kerusi yang sama banyak, 28 kerusi tetapi BN disokong oleh tiga orang ADUN Bebas yang keluar dari PKR dan DAP.


Ini yang memuaskan hati Sultan Perak bahawa BN sudah ada sokongan 31 orang dalam Dewan Undangan Negeri. Maka BN yang layak tubuh kerajaan tanpa membubarkan Dewan Undangan Negeri. Itulah alasan Sultan Perak kenapa Baginda tidak membubarkan Dewan Undangan Negeri.


Untuk enam bulan ini BN Perak tetap tidak stabil kerana ada lebih tiga kerusi sahaja dalam Dewan Undangan Negeri. Bukan senang Menteri Besar baru, Datuk Dr. Zambri Abdul Kadir mahu menerajui negeri Perak jika ADUN BN yang tak dapat jawatan Exco atau pengerusi anak-anak syarikat negeri buat hal. Mereka boleh dibeli oleh PKR anytime. Pendek kata politik Perak tetap tidak stabil. Oleh itu jalan terbaik serah mandat kepada rakyat. Biar rakyat buat keputusan siapa yang mereka mahu perintah mereka.


Petang semalam jam 5.30 saya dengan Hafiz tiba di Ipoh. Hujan lebat menyambut kami di Ipoh. Ramai orang berdiri dalam hujan lebat di istana Kinta. Maka kami turun dari kereta dan nampak ramai wartawan termasuk Muda dari Malaysiakini. Kata Muda, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi baru masuk menghadap Sultan Perak.


Sesampainya di lapangan terbang Subang, Pak Lah umumkan nama ADUN Pangkor, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir. Beliau dahulu bekas Exco Pemuda UMNO Malaysia dan penyokong kuat Datuk Seri Anwar Ibrahim. Pada tahun 2004, selepas beliau dipilih jadi calon, beliau jumpa Pak Lah dan ucapkan terima kasih kepada Pak Lah yang mengambilnya sebagai calon BN walaupun dikaitkan dengan Anwar. Pak Lah jawab, ucap terima kasih kepada Khairy.


Kami ke Cashuarina Hotel dan jumpa boss, Baha Azuwan di situ dengan Zainal Epi dari Malay Mail. Lepas itu kami pi makan dengan ADUN Kubu Gajah, Datuk Raja Ahmad Zainuddin di Canning Garden. Saya rasa beliau bakal dilantik Exco kerajaan Perak. Beliau bekas Setiausaha Politik Tan Sri Ramli Ngah Talib ketika menjadi MB Perak. Beliau tidak naik di zaman Datuk Tajol Rosli. Mungkin dia akan naik di zaman Dr. Zambry.


Ada seorang lagi kawan sesama wartawan WATAN dulu, Datuk Khusairy Talib yang kini jadi ADUN Slim diharap dapat jadi Exco juga. Ketika saya bekerja di WATAN Sabah, Khusairy bekerja dengan Pembantu Menteri PBS, Datuk Zaki Gusmiah dan pernah jadi ahli seumur hidup PBS di Sabah. Bila balik Perak, menang jadi Ketua Pemuda UMNO Bahagian Tanjong Malim dan terus dipilih jadi calon. Kini Khusairy ialah Ketua UMNO Bahagian Tanjong Malim.


Seorang rakan dari Kuala Ibai, Zaini yang berasal dari Beruas, Perak menelefon saya bersyukur kawannya, Dr. Zambri dilantik MB Perak yang baru. Walaupun Zaini sudah 20 tahun lebih menetap di Kuala Ibai, Kuala Terengganu, Zaini tetap balik ke kampung halamannya di Perak.


Malam itu kami pergi ke rumah MB, Ir. Nizar Jamaluddin yang belum letak jawatan walaupun diarah oleh Sultan Perak. Hampir 10,000 rakyat Perak membanjiri rumah MB mendengar ceramah dari para pemimpin Pakatan Rakyat yang terdiri dari Nizar, Ngor, Tian Chua dan ramai lagi. Nampaknya politik Perak tidak akan tenang kerana Nizar tidak akan berundur dari kediaman MB.


Ada pengunjung blog yang membuat ulasan kononnya saya sokong PKR dalam isu ini. Nampak sangat pengulas tu tak sekolah. Bila menulis supaya serah kepada rakyat bukanlah bermakna saya sokong PKR tetapi itulah jawapan terbaik. Biar rakyat tentukan siapa yang layak perintah Perak. Tak ada makna BN rampas kuasa sekarang tetapi tiga tahun lagi BN kalah lagi dalam pilihan raya umum.


Ada yang mengatakan MIC tiada wakil dalam kerajaan baru BN. Tapi ada yang bergurau Dr. Zambri pun wakil MIC juga. Sesudah ramai orang Melayu jadi MB Perak, akhirnya MB Perak dilantik dari kalangan mamak. Tahniah kepada Dr. zambri, mamak pertama jadi MB Perak.