Jumaat, November 07, 2008

LEBIH BAIK ONG TEE KEAT MASUK PKR


Presiden MCA, Ong Tee Keat hari ini berkata, sudah sampai masanya bagi rakyat Malaysia membebaskan diri mereka daripada belenggu isu perkauman.


Dengan mengambil Barack Obama, yang dipilih sebagai Presiden kulit hitam pertama Amerika Syarikat, sebagai contoh, Ong berkata: "Sedihnya di Malaysia, kita masih berbalah dalam soal remeh berhubung pelantikan seorang wanita Cina sebagai Pemangku Pengurus Besar, Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).


"Sudah sampai masanya bagi kita membebaskan diri melakukan sesuatu perkara secara ortodoks. Di Amerika Syarikat, ia mengambil masa lebih 200 tahun bagi seorang lelaki kulit hitam untuk dipilih sebagai presiden di sebuah negara yang dikuasai orang kulit putih.


"Ironiknya, rakyat di Malaysia, yang bersorak untuk Obama tidak berfikir bahawa seorang wanita Cina itu layak menerajui PKNS, kata Ong yang juga Menteri Pengangkutan, dalam satu kenyataan di sini.


Ong berkata, reaksi daripada sesetengah ahli politik daripada kedua-dua belah pihak kerajaan dan pembangkang berhubung pelantikan itu menunjukkan bahawa mereka masih lagi berada di dalam kepompong perkauman mereka sendiri.


Apa tujuan Ong Tee Keat menyamakan isu Pemangku Pengurus Besar PKNS dengan Obama. Ia tak ada kena mengena. Rakyat Amerika memilih Obama bukan atas dasar perkauman. Ia adalah atas dasar kemampuan Obama.


Bukan orang Melayu marah orang Cina jadi Pemangku GM PKNS. Ong kena faham bahawa tujuan PKNS ditubuhkan untuk membantu orang Melayu. Apa jaminan orang bukan Melayu duduk di situ dapat membantu orang Melayu?


Ong sendiri tak tolong orang Melayu masa berkuasa di kementeriannya. Kalau Ong setuju dengan PKR, masuk PKRlah dan berhenti jadi Presiden MCA.