Sabtu, Oktober 18, 2008

MCA MULA TUNJUK BELANG


Apa lagi MCA mahu? Pak Lah sudah banyak beri muka kepada MCA. Walaupun prestasi MCA paling buruk dalam sejarah pilihan raya lalu, MCA tetap dapat empat kerusi menteri.

Bekas ketua pemuda MCA, Datuk Liow Tiong Lai yang membuat ucapan terakhir dalam perhimpunan pergerakan pemuda itu semalam mencadangkan supaya wujudkan satu lagi jawatan timbalan pengerusi BN dan berikanlah kepada MCA.

MCA hanya menang 15 kerusi sahaja iaitu Alor Star, Kampar, Lumut, Tanjung Malim, Raub, Bentong, Pandan, Alor Gajah, Tanjong Piai, Kluang, Tebrau, Labis, Kulai, Air Hitam, Tebrau dan Gelang Patah dan semua kerusi yang dimenangi oleh MCA itu adalah majoriti kerusi Melayu.

UMNO rela korbankan kerusi mereka kepada MCA atas semangat setiakawan. Kerusi MCA tanding di kawasan majoriti Cina semuanya kalah. Oleh itu MCA jangan cakap banyak. Pastikan semua kerusi Cina ditawan dari DAP, barulah boleh minta jawatan timbalan pengerusi BN.

Adakah bila jawatan itu diberi kepada MCA, MCA mampu merampas kembali kerusi DAP? Oleh itu tak perlulah berangan nak jawatan tinggi. Tunjukkanlah prestasi anda sebelum menuntut sesuatu.

Pak Lah pula jangan layan tuntutan ini. Banyak tuntutan bukan Melayu yang Pak Lah ikut sebelum pilihan raya lalu tetapi kaum Cina tetap mengundi DAP. Oleh itu janganlah kita jadi orang yang sentiasa bertolak ansur. Akhirnya orang Melayu yang rugi.