Sabtu, Oktober 18, 2008

DR. KHIR TOYO NAIK BOSAN DENGAN UMNO


Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Dr. Khir Toyo mendakwa dipermainkan oleh dua bahagian pergerakan pemuda UMNO ketika proses mencalonkan pemimpin untuk bertanding jawatan ketua pergerakan pemuda umno Malaysia.

Katanya, dua bahagian iaitu Gelang patah di Johor dan Padang Terap di Kedah.

Katanya, adakah patut mereka menjalankan pengiraaan dengan hanya mengangkat tangan sedangkan jumlah perwakilan tidak dikira terlebih dahulu bagi memastikan jumlah yang diterima oleh calon-calon sama dengan jumlah perwakilan.

Beliau kata kalau macam ini beliau naik bosan dengan UMNO kerana hak beliau untuk bertanding dinafikan kerana jumlah undi yang diterimanya oleh beliau lebih tinggi daripada calon lain tetapi namanya tidak diumumkan sebagai pemenang.

Sungutan Dr. Khir bukanlah perkara baru. Sepatutnya majhs tertinggi membuat ketetapan untuk mengadakan undi secara sulit kepada semua pencalonan sama ada untuk jawatan pengerusi tetap, timbalan pengerusi tetap, presiden, timbalan presiden, naib presiden, ahli majlis tertinggi dan pemeriksa kira-kira.

Bila semua calon yang bertanding kalah secara undi sulit mereka puas hati, kerana itu kehendak para perwakilan UMNO bahagian yang bersidang. Cara undi akan tangan memang tidak telus. Oleh itu Dr. Khir perlu bangkitkan soal ini dalam mesyuarat majlis tertinggi akan datang. Ia mungkin boleh dilaksanakan dalam pemilihan tiga tahun akan datang.