Isnin, September 29, 2008

BERTEMU DENGAN CALON KETUA PEMUDA


Hasrat untuk bertemu dengan calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir telah lama terbuku dalam hati. Akhirnya hasrat itu menjadi kenyataan pada petang Ahad, 28 September lalu apabila saya bersama dua rakan, Abdul Mubin Ismail dan Fairus berpeluang berbuka puasa dengan beliau di Menara Kuala Lumpur.

Ini adalah calon kedua Ketua Pemuda yang saya sempat saya temui selepas Datuk Zahidi Zainol Abidin yang sempat saya interbiunya untuk Watan minggu lepas. Kali ini saya dapat berborak lebih lama dengan Mukriz kerana kebetulan saya paling awal datang ke situ.

Tambahan pula pihak penganjur dapati saya adalah satu-satunya Editor akhbar yang hadir maka saya diberi peluang duduk di sebelah Mukriz. Satu penghormatan yang tak akan saya perolehi lagi. Saya dapati Mukriz adalah salah seorang calon yang layak menerajui Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia tetapi dia tidak sama dengan ayahnya yang mahu Tengku Razaleigh menerajui UMNO. Mukhriz lebih suka Datuk Seri Najib Tun Razak menerajui UMNO pada bulan Mac 2009.

Ramai rakan media yang hadir termasuk Zulkifli Abu Bakar dari Utusan Malaysia yang pernah menjadi wartawan Watan ketika kami sebumbung di Kumpulan Karangkraf pada tahun 80an dahulu. Paling saya terkejut saya dapat temui rakan lama di MRSM Seremban, Salahuddin Hisham yang merupakan seorang blogger. Saya dah nampak dia tetapi lupa nama kerana maklum sajalah sudah 32 tahun tak jumpa. Kali terakhir pada tahun 1976. Masa itu saya tingkatan lima sedangkan Salahuddin baru tingkatan dua. Tapi dia masih ingati saya.

“Ini Zabidi ke?” tanyanya.
“Yalah.” Jawab saya.

Dia pun bercerita kepada Mukhriz bahawa saya adalah juga produk Ansara yang kebetulan Mukhriz adalah Presiden Ansara (Persatuan Bekas Pelajar MRSM Malaysia).