Khamis, September 22, 2016

HASRAT MAHATHIR NAK JATUHKAN PM SUDAH BERKECAI

KUALA LUMPUR, 21 Sept (Bernama) -- Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah telah menjelaskan kepada Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa baginda tidak boleh mencampuri usaha yang dibuat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

Perdana menteri berkata, beliau telah dimaklumkan oleh Yang di-Pertuan Agong, yang telah menerima menghadap Dr Mahathir yang juga Pengerusi PPBM, di Istana Anak Bukit, Alor Setar, Kedah, minggu lepas.

"Dalam pertemuan itu, baginda mengambil maklum perkara yang dibangkitkan oleh Tun Dr Mahathir.

"Walau bagaimanapun, Yang di-Pertuan Agong turut menjelaskan kepada Tun Dr Mahathir bahawa baginda tidak boleh mencampuri usaha yang dibuat oleh PPBM," kata Najib dalam satu kenyataan hari ini.

Perdana menteri berkata, ini kerana deklarasi dibuat PPBM tidak mengikut perlembagaan dan sebarang tindakan sepatutnya diuruskan menurut amalan lazim iaitu melalui Parlimen dan sistem pilihan raya bagi rakyat membuat keputusan.

Ulasan saya, dengan penjelasan PM ini maka hasrat Dr Mahathir mahu gunakan Agong untuk memecat Najib dari jawatan PM sudah berkecai. Maka beliau kena tunggu PRU akan datang untuk menjatuhkan Najib secara demokratik.

Seperti biasa, jika PBBM gagal menumbangkan BN, maka SPR yang akan dijadikan kambing hitam kononnya SPR tidak berlaku adil sewaktu melaksanakan persempadan semula kawasan pilihanraya.