Jumaat, Julai 01, 2016

KISAH AHMAD SAID LAGI

Pada 29 Jun lalu saya telah menulis "10 dalil kenapa MKT perlu pecat Ahmad Said" dalam blog ini. Ia telah menerima hit sebanyak 436 hits. Ini bermakna apa sahaja yang saya tulis tentang bekas MB Terengganu itu menerima respons dari para pembaca.

Lanjutan dari rencana tersebut, saya menerima whatsapp dari seorang hamba Allah yang suruh saya menyambung lagi rencana tersebut. Tulisan ini berdasarkan kandungan whatsapp tersebut.

Katanya, sebagai pemimpin Ahmad Said memberi projek kepada kroninya. Tengok siapa yang menguasai projek projek Majlis Perbandaran Kemaman (MPK) kalau bukan orang kuat beliau seperti Ngah Dr, Wan Hisham, Dato Maarof, Haji Rajik, Haji Hassan Ali yang dapat projek kebersihan berpuluh tahun. Sudah sampai masanya MPK menawarkan projek kepada mereka yang layak dan bukan kepada kroni kepada mana mana YB.

Demi nak bantu kroni beliau seperti Agu, Lizi, maka Ahmad Said selaku MB sanggup mencadangkan kepada kerajaan pusat untuk isytihar Tasik Kenyir sebagai pulau bebas cukai. Ketika UPEN mengemukakan kertas ini dalam mesyuarat di MOF, wakil MOF tidak setuju Tasik Kenyir dijadikan pulau bebas cukai. Malah wakil MOF berkata jika Terengganu berdegil untuk teruskan cadangan itu, maka MOF tidak akan keluarkan sebarang peruntukan.

Sebaliknya sudah beratus juta dibelanjakan oleh kerajaan negeri untuk menaikkan taraf Tasik Kenyir dengan duit sendiri sedangkan kemasukan pelancong ke Tasir Kenyir tidak berbaloi. Pelancong tak datang pun tidak apa, asalkan kroni kenyang dengan projek.

Malah sepanjang menjadi MB, Ahmad Said menguntungkan orang Cina dengan projek rumah kedai di Cabang Tiga, Kuala Terengganu serta projek Datuk Roslan Awang Chik di Jalan Kamaruddin menguntungkan orang Cina juga.

Beliau menambah Ahmad Said selaku ketua bahagian tidak peduli lagi dengan bahagian. Sejak Haji Abdul Sidek (Haji Dol) meletakkan jawatan sebagai bendahari bahagian, sampai sekarang Ahmad Said tidak lantik penggantinya.

Mesyuarat ahli jawatankuasa bahagian tidak berfungsi sejak  September 2015 lagi dan tiada pembentangan kewangan bahagian.
Bangunan Umno lama yang diruntuhkan tanpa ada status. Bangunan lama dirasmikan oleh Tun Razak ayah PM sekarang ketika beliau menjadi ketua penaja Umno Bahagian Kemaman setelah Umno digantung akibat perebutan kuasa di antara Wan Yahya dengan Datuk Sulung.

Malah bahagian tidak menyelesaikan duit biro keselamatan yang dipersetujui untuk dibayar di mana duit ini untuk petugas keselamatan pada PRU 2013. Sudah tiga tahun isu ini belum selesai.


Oleh kerana Ahmad Said tidak berminat lagi untuk memimpin bahagian maka sudah sampai masanya bagi MKT untuk menggantung Umno bahagian kemaman dan ia hendaklah diketuai naib presiden Umno sama ada Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi atau Datuk Seri Hishamuddin Husein sebagai ketua penaja. Pemimpin bahagian tidak relevan kerana majoriti ahli jawatankuasa Umno bahagian adalah orang Ahmad Said yang boleh mensabotaj bahagian jika mereka dikekalkan.