Sabtu, Jun 11, 2016

PM UMUM BANTUAN KHAS KEPADA PEKEBUN KECIL



KUALA KANGSAR, 10 Jun (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan bantuan khas kejatuhan harga getah 2016 kepada 388,111 pekebun kecil di seluruh negara bagi meringankan beban mereka.

Beliau berkata bantuan itu melibatkan perbelanjaan kerajaan sebanyak RM194 juta.

Bantuan khas RM500 itu dibayar secara 'one off' kepada semua penerima bermula hari ini, katanya.



Pekebun-pekebun kecil menerima sumbangan pada majlis Penyampaian Bantuan Khas Kejatuhan Harga Gerah 2016


"Ini (bantuan) bukan kerana pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Kuala Kangsar, kerana kita telah beri bantuan ini pada 2013, 2014 dan ini adalah kali ketiga.

"Kalau ada yang kata bantuan itu disebabkan PRK itu tak betul. Ini soal kebajikan masyarakat luar bandar," katanya ketika berucap pada majlis penyampaian bantuan kejatuhan harga getah 2016 di sini, hari ini.

Daripada keseluruhan 388,111 penerima itu, seramai 1,479 adalah pekebun kecil dari sekitar kawasan Parlimen Kuala Kangsar yang melibatkan perbelanjaan kerajaan sebanyak RM739,500.

Menjelas lanjut, Najib yang juga Menteri Kewangan berkata daripada jumlah keseluruhan penerima itu juga, seramai 307,770 merupakan pemilik pengusaha, manakala bakinya 80,341 adalah penoreh yang tidak mempunyai kebun getah.

"Kerajaan sememangnya mengambil berat keperluan rakyat di mana sahaja mereka berada apatah lagi di kawasan luar bandar yang merupakan penyokong tegar kerajaan sedia ada.

"Walaupun keadaan ekonomi global lembab, waima apa keadaan sekalipun kerajaan tidak sanggup melihat orang kampung susah tanpa bantuan," katanya.

Najib berkata selaku ketua kerajaan, beliau serta menteri-menteri kabinet yang lain sentiasa membuat perancangan yang rapi dan jitu selain mampu dilaksanakan untuk rakyat.

Perdana Menteri berkata kerajaan sedaya upaya sentiasa mengotakan semua janjinya kepada rakyat dan ia berbeza dengan pembangkang yang belum terbukti mampu menunaikan janji mereka.

"Parti pembangkang mereka boleh cakap dan kritik tapi belum buktikan kemampuan. Apatah lagi negeri yang ditadbir oleh pembangkang juga bergantung kepada bantuan kerajaan persekutuan," katanya.

Dalam ucapannya, Najib turut meminta warga Kuala Kangsar supaya memberi sokongan kepada calon Barisan Nasional (BN) bagi PRK Parlimen itu, Datin Mastura Mohd Yazid.

"Saya amat berharap apalah kiranya pertimbangkan hajat saya tak lain tak bukan satu sahaja...tolong sokong calon BN," katanya.

PRK Kuala Kangsar akan diadakan pada 18 Jun ini berikutan kematian Anggota Parlimennya Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad dalam nahas helikopter di Sebuyau, Sarawak 5 Mei lalu.

Ia menyaksikan pertembungan empat penjuru antara Mastura yang juga balu Allahyarham Wan Mohd Khair-il, Dr Najihatussalehah Ahmad (PAS), Prof Dr Ahmad Termizi (Parti Amanah Negara) dan calon Bebas, Izat Bukhary Ismail Bukhary.

-- BERNAMA