Khamis, Januari 13, 2011

LIMA EKOR KELING TERPILIH


MIC telah mencadangkan sebuah panel yang terdiri daripada lima orang untuk mengadakan perbincangan dengan Kementerian Pelajaran bagi menamatkan isu sensitif yang dibangkitkan dalam novel sastera Melayu Interlok.

Presiden MIC, Datuk G Palanivel, berkata mereka ialah Presiden Hindu Sangam, RS Mohan Shan; bekas Ketua Jabatan Pengajian India Universiti Malaya (UM), Dr S Singaravelu; Ketua Jabatan Pengajian India UM, Prof Madya Dr S Kumaran; Pengerusi Biro Pendidikan MIC, Datuk Dr T Marimuthu, dan bekas pegawai Kementerian Pelajaran, G Krishnabagwan.

Palanivel berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, telah meminta MIC untuk menerajui usaha bagi menubuhkan panel itu. "Lima anggota panel akan mengadakan pertemuan dengan pegawai Kementerian Pelajaran untuk mengkaji semula kandungan sensitif dalam buku itu," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Palanivel berkata, MIC akan menyerahkan nama itu secara rasmi kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Menteri Pelajaran.

MIC sebelum ini menyatakan bahawa perubahan perlu dilakukan terhadap novel itu sebelum ia diguna sebagai buku teks sastera untuk pelajar tingkatan lima tahun ini.

Parti itu berkata, bahawa sistem kasta yang disebut dalam novel itu sensitif kepada orang India dan tidak akan mencapai objektif penggunaannya.
"Interlok" yang ditulis oleh Abdullah Hussain berdasarkan intergrasi masyarakat Melayu, China dan India sejak awal tahun 1900 sehingga Merdeka.

Kita berharap lima ekor keling ini baca dulu novel Interlok sebelum berdailog dengan pihak Kementerian Pelajaran. Kalau Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dapat menerima novel ini, masakan lima ekor keling ini tidak faham membaca novel ini. Oleh itu beradiloglah secara positif dan bukannya kerana sentimen politik.