Selasa, September 07, 2010

LETAK JAWATANLAH DATUK SERI FARID



TV3 memohon maaf kerana menyiarkan iklan yang menyinggung perasaan umat Islam. Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Rangkaian Telivisyen Media Prima Berhas, Datuk Seri Farid Ridzuan berkata sebagai orang yang bertanggungjawab meluluskan iklan itu, tidak terlintas di fikiran saya untuk menyinggunag perasaan mana-mana pihak.

Bagi saya, Farid patut telatk jawatan kerana cuai meluluskan iklan yang dibuat oleh Pengarah Kreatif TV3, Douglas Khoo Hong Seng yang menelan belanja RM200,000. Malah Douglas Khoo juga patutletak jawatan juga.

Iklan itu baru lima kali ditayangkan oleh TV3 telah menimbulkan kemarahan umat Islam kerana iklan sempena hari raya itu menggambarkan seorang Pak Haji mengajak kanak-kanak menaiki beca ajaib melintasi bulan seperti watak Santa Claus menaiki kereta salju yang dipacu oleh sekawan rusa kutub membawa hadiah Hari natal untuk kanak-kanak.

Iklan itu juga menampilkan babak kemunculan pelita melalui bunga teratai yang dikatakan menyamai fahaman agama Budhha.

TV3 membazir RM200,000 untuk kilan ini yang tidak boleh ditayangkan. Siapa yang bertanggungjawab membuat kerugian RM200,000 ini? Sudah tentu Farid. Oleh itu sudah sampai masanya Farid meletakkan jawatan. Begitu juga Douglas Khoo yang menyingguang perasaan orang Islam. Ramai lagi yang layak mengisi kedua-dua jawatan tersebut.