Selasa, September 07, 2010

MUSA TUJU KEPADA SIAPA?


Kenyataan terbaru Ketua Polis Negara yang akan bersara, Tan Sri Musa Hassan bahawa ada orang yang campurtangan urusan polis yang menyebabkan beliau kecewa.

Katanya, kenyataan itu merujuk kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN). Siapa yang berani arah polis tanpa merujuk kepada Musa di KDN? Adakah beliau tuju kenyataan itu kepada menterinya, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein atau kepada Ketua Setiausaha (KSU)?
Musa yang sempat empat tahun menjadi KPN berkata campurtangan itu melibatkan pengeluaran arahan tanpa pengetahuannya tidak selari dengan arahan dan kawalannya sebagai KPN.

Pendedahan berani Musa ini tentu mengejutkan semua pihak. Selepas ini pihak wartawan akan mengejar Hishamuddin pula untuk minta komennya. Malah komen Perdana Menteri, Datuk Seri najib Tun Razak pun akan disusuli juga. Apa yang sebenarnya berlaku di antara Hishamuddin dengan Musa ini akan menarik perhatian akhbar sehari dua ini.

Musa pernah berkhidmat di bawah tiga orang Menteri dalam negeri iaitu Pak Lah, Tan Sri Syed hamid Albar dan Hishamuddin. apakah ketiga-tiga menteri ini menyusahkan Musa? jadi siapakah yang ditujukan oleh Musa ini dalam kenyataan itu.

Dalam suasana mahu bersara dari polis ini, sebaik-baiknya Musa berdiam diri sahaja. Apatah lagi beliau berkata berita tidak sambung kontrak sebagai KPN diketahuinya elalui sidang akhbar. Kenapa ia tidak dimaklum melalui surat terlebih dahulu? Mungkin ini yang membuatkan Musa kecil hati.