Selasa, Januari 13, 2009

JANGAN LAYAN DEBAT ROYALTI MINYAK


Pengarah kempen PAS bagi pilihan raya kecil Kuala Terengganu, Wan Mutalib Embong telah mencabar UMNO berdebat dengan PAS mengenai isu royalti minyak. Katanya, UMNO turunkan peguam terbaik untuk berdebat dengannya yang juga seorang peguam.


Bagi saya, UMNO tak perlu layan cabaran Wan Mutalib ini. Buang masa saja. Tak perlu panggil peguam mahu lawan Wan Mutalib yang juga bekas Exco kerajaan negeri Terengganu. Menteri Besar, Ahmad Said sendiri sanggup berdebat dengan beliau kerana rahsia Wan Mutalib sepanjang jadi Exco dari tahun 1999-2004 banyak ada di tangan Ahmad Said.


Tak payah cakap banyaklah Wan Mutalib. Semua orang tahu semasa awak jadi Exco, banyak tanah kerajaan negeri diberi kepada koperasi milik orang PAS. Bila BN menang dan nak ambil balik tanah itu, kerajaan kena bayar pampasan berkali ganda kepada koperasi tersebut di mana ketika kerajaan PAS menawarkannya dengan harga yang murah. Berapa juta koperasi itu untung.


Nasib baik awak tak jadi calon PAS dalam pilihan raya kecil ini. Kalau tidak habis rahsia awak didedah oleh Ahmad Said. Sepatutnya PAS syukur kerana desakan Ahmad Said, kerajaan pusat setuju kembalikan semula royalti minyak kepada kerajaan negeri walaupun desakan itu dibuat dalam media yang menyinggung perasaan Perdana Menteri, Pak Lah.


Ahmad Said berani walaupun Pak Lah melenting apabila ditanya komennya oleh media. Perjuangan Ahmad Said sudah berjaya. Jadi kenapa perlu diadakan debat lagi. Cukuplah Wan Mutalib. Dah tak ada modal lain ke?