Isnin, November 03, 2008

ALI SEMAKIN HAMPIR


Tinggal 49 bahagian lagi yang belum bermesyuarat. Ku Li sudah tiada harapan untuk bertanding jawatan Presiden UMNO kerana kuotanya ialah 58 pencalonan. Kalau semua baki 49 bahagian mencalonkan Ku Li, Ku Li tetap tak boleh mencabar Najib.

Tetapi bagi jawatan timbalan presiden, kemungkinan pertandingan tiga penjuru antara Muhyiddin, Ali dan Muhammad. Sehingga semalam, Muhyiddin dapat 79 pencalonan manakala Ali perlukan tujuh lagi untuk cukup kuota dan Muhammad perlukan sembilan pencalonan lagi. Shahrir perlukan 38 lagi pencalonan untuk cukup kuota.

Ini bermakna Muhyiddin terpaksa lupakan hasratnya untuk menang tanpa bertanding kerana cabaran Muhammad dan Ali biarpun mereka kurang dapat pencalonan tetapi pengundian akan menjadi sebaliknya.

Usaha untuk menonjolkan Shahrir sebagai calon timbalan presiden terlalu lambat walaupun Musa Hitam pernah jumpa Shahrir memintanya bertanding. Cuma Gua Musang yang berminat dengan Shahrir walaupun Shahrir mencalonkan sepupunya Najib untuk jawatan Presiden UMNO.

Yang sedihnya jentera Ku Li kuat di Johor tetapi satu bahagian pun tidak calonkannya untuk jawatan Presiden UMNO. Malah Muar yang disebut-sebut bakal mencalonkan Ku Li juga turut kecundang.


Mungkin kaedah pencalonan iaitu undi angkat tangan tidak sesuai lagi untuk menunjukkan akar umbi mencalonkan seseorang tokoh untuk jawatan penting dalam parti. Maka UMNO perlu memikirkan supaya undi sulit dibuat kepada semua pencalonan jawatan pada pemilihan akan datang.