Isnin, Oktober 27, 2008

STED HAMID, ALI DAN SHAHRIZAT: APA CERITA?


Menteri Dalam Negeri, Syed Hamid Albar telah cukup kuota semalam untuk bertanding jawatan Naib Presiden UMNO. Beliau mendapat 20 pencalonan tempat kelima selepas Hishamuddin Hussein (79 pencalonan), Dr. Zahid Hamidi (56 pencalonan), Khalid Nordin (47 pencalonan) dan Shafie Afdal (44 pencalonan).

Jika beliau bekerja kuat menjelang Mac ini, saya rasa beliau boleh mendudukki salah satu kerusi Naib Presiden. Sebagai menteri yang senior beliau banyak pengalaman sejak jadi Menteri Kehakiman (1990-1995), Menteri Pertahanan (1995-1999), Menteri Luar (1999-2008) dan kini menjadi Menteri Dalam Negeri yang mana dahulunya jawatan itu dipegang oleh Perdana Menteri atau Timbalan Menteri Dalam Negeri.

Kerusi Naib Presiden terdapat dua kekosongan kerana Muhyiddin dan Ali Rustam merebut kerusi timbalan presiden. Sehubungan itu mereka yang sudah cukup kuota ini mampu mengisi kedua kekosongan itu sementara Isa Samad naib presiden yang digantung kini kembali menggugat walaupun beliau belum cukup kuota untuk bertanding.

Bagi jawatan Timbalan Presiden UMNO, Ali Rustam perlukan 16 pencalonan lagi. Beliau kini dapat 23 pencalonan manakala Muhammad dapat 15 pencalonan. Muhyiddin jauh meninggalkan mereka berdua, 63 pencalonan. Masa masih ada dua minggu lagi. Ali ada harapan untuk capai kuota pada minggu hadapan manakala Muhammad rasanya tercicir. Mungkin pertandingan dua penjuru di antara Muhyiddin proksi Mahathir dengan Ali proksi Pak Lah.

Beranikah Shahrizat melanggar Rafidah? Semakin banyak beliau mendapat pencalonan. Peluang datang sekali dalam seumur hidup manusia. Jika Shahrizat tidak ambil peluang ini, ia tidak akan datang lagi pada masa akan datang. Oleh itu Shahrizat perlu berani buat keputusan supaya wanita UMNO dapat membuat perubahan. Rafidah Aziz naik kerana melawan penyandang jawatan pada tahun 1984, Aishah Ghani. Jadi sanggupkah Shahrizat mencontohi langkah Rafidah pada tahun 1984 itu?