Isnin, Oktober 27, 2008

KENYATAAN PENUH KHAIRY JAMALUDDIN MENGENAI DEBAT


Kita tidak dapat memaksa rakan-rakan yang keberatan untuk tampil bersama dalam debat. Tetapi cadangan debat terbuka inilah yang dikatakan demokrasi dan keterbukaan, politik bertanggungjawab yang beretika, tidak berlandaskan persepsi dan tohmahan. Sebaliknya debat ini berusaha menyampaikan idea, supaya masing-masing dapat memikirkan soal masa depan negara."


Saya rasa agak keterlaluan jika kita sendiri membuat andaian public opinion atau pendapat rakyat umum tidak ada kena mengena dengan proses pemilihan Umno. Umno milik rakyat dan rakyat mahu menilai calon-calon yang bertanding dalam Umno kerana Umno masih merupakan parti yang paling penting dalam kerajaan.



"Umum faham proses pemilihan Umno mencorakkan politik negara dan kerajaan, maka Umno perlu telus dan sekurang-kurangnya memberi peluang seluruh rakyat mengenali semua calon-calon yang bertanding. Proses ini sudah pun berlaku kerana sudah berbulan lamanya, pemilihan Umno ini menjadi tajuk utama akhbar dan tv.


"Tak kan lah sebagai sahabat kita nak bercakaran semasa debat. Kita cuma mengutarakan pandangan. Debat ini adalah medan untuk setiap calon menjelaskan visi dan halatuju mereka secara berhemah tanpa serangan peribadi.


"Masyarakat sudah bijak menilai. Mereka mahu menyokong semula Barisan Nasional, tetapi mereka perlu terlebih dahulu mengenali calon-calon dengan lebih dekat."