Jumaat, Oktober 24, 2008

SIAPA MENANG DI MARANG ESOK?


ADUN Alur Limbat, Alias Abdullah menarik diri dari bertanding jawatan ketua UMNO bahagian Marang esok. Siapa yang menang di antara penyandang, Rahman Bakar dengan ADUN Pengkalan Berangan, Yahya Khatib Mohamad amat menarik untuk diketahui esok.

Nampaknya Yahya sanggup mencabar Rahman walaupun Rahman melantiknya sebagai setiausaha bahagian sejak tahun 2004. Yahya selaku Exco Kerajaan Negeri tidak mematuhi arahan Menteri Besar, Ahmad Said supaya tidak mencabar ketua bahagian. Tetapi yang peliknya kenapa Yahya tidak dipecat sebagai Exco kerana tidak mematuhi arahan Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu itu.

Yahya sanggup menyanggah arahan Ahmad Said. Oleh itu jika Yahya menang atau kalah dalam pertandingan ini esok, Ahmad perlu gugurkannya dari jawatan Exco sebagai satu pengajaran kepada beliau yang tidak mematuhi arahan Pengerusi Perhubungan.

Dapatkah Rahman mengekalkan jawatannya kali ini? Pada tahun 2004, beliau mengalahkan bekas ADUN Bukit Payong, Dr. Latif Awang. Beliau menang dalam pilihan raya pada tahun tersebut dan dilantik sebagai Timbalan Menteri Sumber Manusia tetapi beliau digugurkan oleh Idris Jusoh sebagai calon pada pilihan raya umum Mac lalu.

Tetapi beliau dilantik sebagai Senator baru-baru ini dan ia memberi nyawa baru kepada Rahman untuk kekal sebagai ketua bahagian Marang. Beliau juga dikatakan telah dilantik sebagai Pengerusi baru Golden Pharaos Berhad, GLC milik kerajaan negeri Terengganu. Terpulanglah kepada para perwakilan untuk menentukan nasib Rahman Bakar esok.