Ahad, Oktober 19, 2008

MCA LEBIH MAJU DARI UMNO


Menteri Hal Ehwal Wanita dan Pembangunan Keluarga, Dr. Ng Nyen Nyen mencatat sejarah kerana muncul sebagai Naib Presiden MCA wanita yang pertama. Nampaknya MCA lebih maju dari UMNO kerana UMNO tidak pernah memberi peluang kepada wanita menjadi Naib Presiden.

Apa salahnya daripada tiga orang Naib Presiden itu, diberikan satu kerusi kepada wanita. Ini setiap tiga tahun sekali hanya lelaki yang diberi peluang. Jadi siapa yang layak duduk di situ? Sudah tentulah Rafidah Aziz kerana beliau sudah lama menerajui pergerakan wanita UMNO sejak tahun 1984.

Sharizat Jalil semakin banyak mendapat pencalonan untuk bertanding jawatan ketua wanita. Jadi biarlah pergerakan itu diketuai oleh Sharizat dan Rafidah bertanding Naib Presiden. Hari ini minggu kedua pencalonan. Tinggal dua minggu lagi. Untuk dapatkan kuota 19 pencalonan, saya rasa Rafidah boleh dapat kuota yang cukup untuk tanding Naib Presiden UMNO.

Sudah sampai masanya bagi UMNO menaikkan martabat wanita sebagai Naib Presiden UMNO. Malu pada MCA kerana MCA telah mengorak langkah sedangkan mentaliti UMNO masih seperti UMNO 60an.