Khamis, Oktober 16, 2008

LUCUNYA KHAIRY


Lucu juga bila Khairy Jamaluddin berkata bahawa dia adalah calon underdog. Seorang Naib Ketua Pemuda berhempas pulas mencukupkan kuotanya sedangkan Exco Pemudanya, Datuk Mukhriz Mahathir sudah mendapat 40 pencalonan melebihi kuota (38 pencalonan) pada minggu pertama persidangan perwakilan pemuda.

Memang masih ada tiga minggu lagi, jadi peluang untuk Khairy mendapat kuota tidak jadi masalah. Yang menjadi persoalan kenapa Mukhriz lebih popular dari Khairy? Adakah kerana Pak Lah sudah tidak bertanding lagi? Bila Pak Lah umum tidak bertanding, tiada siapa lagi yang segan kepada menantunya, Khairy.

Inilah seksanya Khairy bila Pak Lah tak ada lagi. Kesilapan Khairy kerana menonjol di zaman Pak Lah. Sepatutnya beliau tanding Exco Pemuda sahaja pada tahun 2004 dahulu. Ketika itu Pak Lah yang memimpin BN baru menang besar dalam pilihan raya umum 2004. Jadi bila Khairy bertanding Naib Ketua Pemuda, tiada siapa yang berani menentangnya. Semua tarik diri menyebabkan Khairy menang tanpa bertanding.

Itu cerita tahun 2004. Tahun 2008, Pak Lah belum berhenti lagi dari jawatan Perdana Menteri, para penyokong Khairy sudah lari ke kem Mukhriz. Yang sedihnya, di negeri kelahirannya, Khairy gagal mendapat pencalonan dari tiga bahagian yang sudah bersidang. Pada minggu pertama, Mukhriz mampu mengawal lima bahagian di negeri kelahirannya, Kedah.

Pada hari pertama, Khairy lega kerana mendapat pencalonan dari Machang, kubu kuat Mukhriz. Ketua Pemuda negeri berjaya dengan misinya memalukan Mukhriz sedangkan Ketua Pemuda Machang yang habis umur, Datuk Sazmi Miah orang kuat Mukhriz.

Sehingga ini Mukhriz mendapat lima pencalonan dari Kedah, satu pencalonan dari Terengganu, enam dari Sabah, empat dari Pahang, satu dari Melaka, empat dari Pulau Pinang, empat dari Perak, lapan dari Johor, tiga dari Negeri Sembilan,, satu dari Wilayah Persekutuan yang mana jumlahnya ialah 40 pencalonan.

Manakala Khairy mendapat tiga dari Sabah, dua dari Pahang, satu dari Pulau Pinang, empat dari Perak, tiga dari Johor, satu dari Selangor, satu dari Wilayah Persekutuan dan empat dari Kelantan. Jumlahnya ialah 19 pencalonan dan Khairy memerlukan 19 lagi pencalonan untuk cukup kuota.

Datuk Seri Dr. Khir Toyo mendapat 12 pencalonan ( satu dari Sabah, satu dari Melaka, satu dari Pulau Pinang, dua dari Perak, satu dari Johor, empat dari Selangor, satu dari Wilayah Persekutuan dan satu dari Kelantan) dan Datuk Zahidi Zainol Abidin mendapat satu pencalonan dari Perlis.