Sabtu, Oktober 25, 2008

JIDIN DIJANGKA TUMBANG DI SETIU


Ketua UMNO Bahagian Setiu, Mohd. Jidin Shafee dijangka tumbang di Setiu hari ini. Beliau dicabar oleh ADUN Jabi, Cikgu Ramlan. Mohd. Jidin yang juga ahli parlimen Setiu dikatakan tidak disenangi oleh tiga ADUN lain, Shaari Idris (Langkap), Khazan (Batu Rakit) dan Halim Jusoh (Permaisuri).

Gabungan empat ADUN ini mampu menumbangkan Mohd. Jidin. Beliau mula masuk politik pada tahun 1995 sebagai ADUN Permaisuri. Pada tahun 1999, beliau kalah di Permaisuri. Pada tahun 2004, beliau merampas kembali kerusi Permaisuri dan dilantik Exco Kerajaan negeri. Pada tahun ini, beliau diarahkan bertanding kerusi parlimen dan menang.

Beliau menerajui Setiu sejak tahun 2004. Beliau menang tanpa bertanding selepas penyandang jawatan, Tengku Mahmud Mansor menarik diri. Pengaruh Tengku Mahmud tidak boleh diketepikan. Anwar Ibrahim, Penasihat PKR mahu datang berceramah di Setiu minta izin Tengku Mahmud.

Anwar menyenangi bekas Timbalan Menteri Pertanian itu kerana beliau tidak pernah minta projek ketika Anwar jadi Menteri Kewangan. Anwar amat hormati Tengku Mahmud. Dia nak berceramah di Telaga Papan, maka dia call Tengku Mahmud beritahu nak pergi ke sana.

Mat Jidin naik pun kerana Tengku Mahmud. Beliau adalah PTD yang berkhidmat di bahagian pinjaman perumahan di Perbendaharaan. Ketika itu Tengku Mahmud mahu buat pinjaman perumahan. Di situ mereka berkenalan kerana kebetulan ayahnya orang Kampung Mangkuk di Setiu walaupun ayahnya sudah berpindah menjadi peneroka di FELDA Jerangau.

Tengku Mahmud perlukan anak muda yang pandai. Maka Tengku Mahmud bawa pulang Mat Jidin ke Setiu untuk ditonjolkan sebagai calon DUN Permaisuri. Tapi Mat Jidin tidak kenang budi Tengku mahmud. Tengku Mahmud dikatakan agak kecil hati dengan Mat Jidin kerana tidak pernah mengundangnya ke majlis UMNO sedangkan pengaruh Tengku Mahmud di Setiu amat besar.

Petang ini baru Mat Jidin tahu tinggi rendahnya langit. Jika dia menang, dia kekal di Setiu. Sebaliknya jika dia kalah, inilah penggal terakhir beliau sebagai wakil rakyat.