Sabtu, Oktober 25, 2008

APAKAH INI KENYATAAN BALAS DENDAM?


Sejauh mana kerajaan Pakatan Rakyat (PR) di Selangor membela orang Islam? Kenyataan Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin. Dr. Xavier Jayakumar bahawa kerajaan negeri akan mengenakan kompaun terhadap rumah ibadat termasuk masjid dan surau yang dibina secara haram di Selangor amat mengejutkan.

Banyak benarkah surau dan masjid dibina secara haram di negeri itu? Atau adakah India ini mahu membalas dendam kerana Dr. Khir Toyo merobohkan kuil-kuil haram dahulu. Beliau menyalahkan kerajaan BN yang menyebabkan banyak masjid dibina tanpa kelulusan PBT terutama di kawasan lapang perumahan.

Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim perlu melihat isu ini secara serius. Jika PBT diarah oleh kerajaan negeri merobohkan masjid atau surau, ia akan menimbulkan isu perkauman. PKR akan kehilangan undi orang Melayu jika kerajaan PR bertegas merobohkan masjid atau surau haram ini.

Masjid Haji Hadi di Rusila, Marang, Terengganu tidak dapat kelulusan PBT tetapi kerajaan BN tidak sezalim itu untuk merobohkan masjid Presiden PAS itu. Oleh itu Khalid hendaklah menangani isu ini secara serius. Kerajaan negeri telah menetapkan keluasan pembinaan rumah ibadat baru termasuk pemindahan tidak melebihi daripada 10,000 kaki persegi juga perlu dikaji semula.