Khamis, Oktober 23, 2008

DR. RAIS BARU LAKU RM1.00


Seperti saya tulis semalam, kenyataan Dr. Rais Yatim telah menghina ahli-ahli UMNO. Ini dipersetujui oleh Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perlis, Shahidan Kassim yang berkata kenyataan Menteri Luar itu dianggap telah menghina ahli-ahli UMNO.

Shahidan mencadangkan supaya Dr.Rais ditender terlebih dahulu sebelum jawatan tertinggi parti itu ditenderkan.

“Jika beliau ditender, saya akan masuk tender dengan permulaan RM1,” kata bekas Menteri Besar Perlis itu. Masalahnya jika Dr. Rais ditender, ahli-ahli UMNO tidak berminat untuk membidanya. Buktinya untuk pencalonan naib presiden UMNO, Dr. Rais baru dapat enam pencalonan. Kalau satu pencalonan bernilai RM1,000, Dr. Rais baru dapat RM6,000 lebih tinggi dari bidaan Shahidan sebanyak RM1.

Betul juga kata Shahidan, Dr. Rais terlalu marah dengan politik wang tetapi tambah Shahidan kenyataan itu tidak patut dikeluarkan kerana seolah-olah semua ahli UMNO mengamalkan politik wang. Bukannya semua ahli UMNO yang terbabit dengan politik wang.

Shahidan mencadangkan supaya UMNO Pusat membiayai semua mesyuarat parti peringkat negeri bagi mengelak politik wang termasuk semua mesyuarat di peringkat cawangan dan bahagian. Segala bentuk sumbangan kepada cawangan melalui jkkkk seperti mana berlaku di Kemaman patut dielakkan.
Menteri Penerangan, Shabery Cheek telah menyalurkan peruntukan sebanyak RM2,000 kepada setiap cawangan di mana ia adalah untuk cawangan, pemuda, wanita dan puteri melalui jawatan kuasa kemajuan dan keselamatan kampong (JKKK) juga boleh dianggap sebagai politik wang.