Khamis, November 01, 2018

TRANSAKSI HARIAN TIDAK BOLEH LEBIHI RM25,000 MULAI 1 JANUARI 2019

KUALA LUMPUR, 30 Okt (Bernama) – Bank Negara Malaysia (BNM) akan mengurangkan laporan transaksi tunai (CTR) harian kepada RM25,000 daripada RM50,000 pada masa ini, berkuat kuasa 1 Jan 2019.

Gabenor BNM, Datuk Nor Shamsiah Mohd Yunus berkata langkah itu akan menjadikan CTR Malaysia setara dengan negara lain, memandangkan had semasa adalah terlalu tinggi dan tidak menepati saiz ekonomi negara, terutama apabila berkaitan dengan kuasa beli.

“Oleh itu, sudah tiba masanya kita mencari pendekatan memperkukuh kawalan tersebut dalam mengurangkan jenayah kewangan, iaitu dengan keperluan CTR,” katanya ketika menyampaikan ucaptama di Persidangan Antarabangsa Mengenai Jenayah Kewangan dan Pembiayaan Keganasan (IFCTF) 2018 di sini, hari ini.

Menurut laman web BNM, CTR merujuk kepada transaksi tunai melebihi RM50,000 (atau sebarang jumlah lain yang dinyatakan) melibatkan mata wang fizikal (mata wang domestik atau asing) dan instrumen boleh runding pembawa seperti cek pengembara, tidak termasuk draf, cek, pindahan elektronik atau pembiayaan semula atau pembaharuan deposit tetap.

Ia juga termasuk transaksi melibatkan pengeluaran tunai daripada akaun atau tukaran instrumen boleh runding pembawa bagi tunai. Pada masa ini, hanya institusi perbankan dan kasino berlesen diwajibkan menyediakan CTR.