Jumaat, Ogos 10, 2018

MENTERI PH KENA FOKUS APA YANG MAHU DIBUAT UNTUK RAKYAT DARIPADA DEDAH KELEMAHAN KERAJAAN BN

KUALA LUMPUR: Naib presiden PKR Rafizi Ramli menasihati penggubal undang-undang menteri dan Pakatan Harapan (PH) supaya berhenti memberi tumpuan terhadap serangan dan mendedahkan penyelewangan yang dikatakan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) sebelumnya.

Beliau berkata mereka perlu berbuat lebih banyak untuk memenuhi janji-janji yang dibuat dalam manifesto Pilihan Raya Umum ke-14 (GE14) PH atau risiko kehilangan sokongan daripada rakyat.

"Saya faham bahawa menteri-menteri dan penganjur PH di Dewan Rakyat berasa marah dengan sikap ahli parlimen BN yang bertindak seolah-olah mereka tidak bersalah dan tiada kaitan dengan masalah yang ditinggalkan kerajaan mereka," katanya kepada New Straits Times.

"Dan, ini membawa kepada kritikan, quips, ucapan sarkastik, serangan dan pelbagai jenis pendedahan.

"Jika anda mahu mengkritik, biarkan ia hanya mengambil 20 peratus (masa anda). Baki 80 peratus yang perlu difokuskan untuk melaksanakan rancangan (untuk rakyat).

"Saya yakin rakyat memahami bahawa banyak warisan kerajaan sebelum ini perlu diselesaikan oleh kerajaan semasa dan kita perlu memberi mereka masa untuk berbuat demikian.

"Tetapi, jika orang melihat kerajaan tidak melakukan apa-apa tetapi memberi tumpuan kepada mendedahkan dan menyerang pembangkang, maka kesabaran rakyat akan hancur."

Bekas anggota Parlimen Pandan (MP), yang bertanding jawatan timbalan presiden parti, berkata beliau telah menyuarakan keprihatinannya terhadap kepimpinan parti dan menambah bahawa kerajaan harus memberi tumpuan kepada perkara-perkara seperti mengurangkan harga bahan api dan memperkuat ekonomi.

"Biarkan pembangkang menjalankan tugasnya. Kami memerlukan pembangkang yang baik untuk mengkritik dan menilai prestasi kerajaan. "

Rafizi berkata kritikannya mungkin ditemui dengan penolakan tetapi ia dilakukan dengan harapan bahawa kebudayaan sedemikian, yang dipelihara oleh kerajaan terdahulu, tidak akan berterusan.

Beliau berkata BN terlalu sibuk dalam jostling untuk kedudukan dan telah mengabaikan tanggungjawabnya untuk berkhidmat kepada rakyat.

Rafizi juga menggesa Ahli Parlimen supaya tidak mengejek anggota pembangkang semasa perdebatan di Dewan Rakyat, dan merujuk kepada celahan MP Jelutong RSN Rayer sebagai contoh.

"Saya tidak bersetuju dengan tindakan ahli parlimen Jelutong, yang cenderung mengejek dan berkali-kali mengaitkan (bekas perdana menteri Datuk Seri) Najib (Razak) dengan 1MDB (semasa perbahasan).

"Saya rasa sudah cukup. Najib telah didakwa di mahkamah. BN telah pun dihukum dalam kekalahannya pada pilihan raya.

"Tidak semua kepimpinan BN terlibat dalam isu 1MDB. Ahli Parlimen BN tidak berada dalam kabinet dan, tentu saja, mereka tidak terlibat (dengan 1MDB). Mereka sudah pun dihukum ketika BN kalah dalam pilihan raya. Hanya memberi mereka ruang untuk menjadi pembangkang yang baik. "