Rabu, Julai 26, 2017

PERTAMA ANJUR HAFLAH ZIKIR PERDANA SEDUNIA

KUALA LUMPUR: Pertubuhan Tarekat Muktabar Malaysia (PERTAMA) menganjurkan Haflah Zikir Perdana Sedunia selama lima hari bermula hari ini di UTM, Jalan Semarak di sini.

Menurut Yang Dipertua PERTAMA, Datuk Haji As'ari Ibrahim, PERTAMA yang ditubuhkan pada 11 September 2015 bergerak berlandaskan kepada visi dan misi PERTAMA.

"Pengajuran Haflah Zikir Perdana Sedunia 2017 adaah cetusan idea Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bagi mengangkat penganjuran ini ke tahap antarabangsa,"katanya dalam buku cenderahati Haflah Zikir Perdana Sedunia 2017.

Beliau berharap penganjuran haflah kali ni dapat mencetuskan pergerakan kebangkitan ketamadunan Islam di mana setiap program yang dianjurkan mempunyai tujuan dan hasrat tertentu.

Di antara visi dan misi PERTAMA ialah membina satu pergerakan yang berasaskan ilmu dan amalan Islam mengikut fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah dan beraqidah Asya'irah dan Maturidiah.ian.


Selain itu ia bertujuan untuk mengarusperdanakan perana tarekat dan tasawuf dalam membangunkan negara. Ia juga membela dan membetulkan salah anggapan tentang tarekat tasawuf berdasarkan kajian ilmiah dan kesahihan hujah dari Al Quran, Sunnah, Ijma' Ulama dan Qias dan memastikan kesuciaan.

Visi dan misi lain penubuhan PERTAMA ialah merapatkan silaturrahim antara ahli ahli kumpulan pengamal tarekat serta mewujudkan kerjasama dengan pihak berwajib agama dan agensi kerajaan yang lain di peringkat negeri dan negara.

Malah ia juga mengadakan aktiviti kebajikan untuk masyarakat Islam khasnya dan rakyat Malaysia amnya dan menubuhkan tabung kebajikan bila mana wujud keperluan.