Rabu, April 26, 2017

TONJOLKAN CALON MUDA YANG BERJURUS

KUALA LUMPUR, 25 April (Bernama) -- Pemuda UMNO berharap lebih ramai anak muda diketengahkan sebagai calon pilihan raya umum (PRU) akan datang atau dipilih menganggotai badan-badan berkaitan kerajaan (GLC).

Ketua Penerangannya Jamawi Jaafar berkata langkah itu seiring dengan usaha meremajakan UMNO, selain menarik lebih ramai golongan muda menyertai parti keramat bangsa Melayu itu.

"Golongan muda adalah tulang belakang parti dan semestinya peranan, aspirasi dan idea mereka dalam pembangunan negara juga sangat penting lebih-lebih lagi mereka adalah pewaris masa hadapan negara," katanya selepas menjadi panel bual bicara dalam program Kedaulatan Watan: Propaganda dan Anasir Luar vs Budaya Asia anjuran Pertubuhan Alumni Kelab-Kelab UMNO Luar Negara di Menara Dato' Onn di sini, malam tadi


Jelas beliau, dalam usaha mendekati lebih ramai golongan muda, UMNO perlu menganjurkan lebih banyak program yang bersesuaian dengan kehendak golongan itu.

Sementara itu, Jamawi berharap pemimpin veteran UMNO sentiasa membantu dan memberi sokongan kepada pemimpin muda supaya parti itu akan kekal kuat dan relevan.

Sempena sambutan ulang tahun UMNO ke-71 pada 11 Mei ini, beliau mahu orang Melayu khususnya anak muda terus bersatu dan tidak mudah terpedaya dengan agenda pembangkang.

Ulasan saya, BN mahu menang maka tidak timbul calon muda atau calon tua. Apa gunanya letak calon muda kalau calon itu tidak diterima rakyat. Maka untuk menang perlu letak juga calon tua kalau itu yang disuka oleh rakyat.

Sejarah BN sudah ramai letak calon muda seperti Datuk Seri Najib Tun Razak berusia 22 tahun ketika bertanding dalam PRK parlimen Pekan; Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad di parlimen Kemaman ketika berusia 32 tahun; Datuk Seri Ahmad Said ketika berusia 33 tahun dalam PRK DUN Kijal dan ramai lagi.

Zaman sudah berubah. Dahulu BN letak tunggul kayu boleh menang tetapi sekarang pengundi sudah berpelajaran maka mereka mahu calon yang berjurus, yang tidak ada skandal, yang turun padang, yang bukan sahaja pandai berpidato tetapi pandai buat kerja.

Oleh itu meletakkan calon muda pada PRU akan datang tidak menjamin kemenangan. Walaupun kita mahu lebih ramai calon muda tetapi ia hendaklah mengikut suasana setempat. Seperti kata saya tadi, zaman sudah berubah. Sekarang pemimpin muda lebih suka menunjuk kemewahan seperti Adam Rosly yang membeli banyak kereta mewah yang menyebabkan rakyat makin meluat melihat gelagat pemimpin muda.

Untuk menang BN kena letak calon muda yang bersih, berjurus dan berpegang kepada agama.