Sabtu, April 29, 2017

PEGAWAI KEMENTERIAN PELANCONGAN GILA KE?

KUALA LUMPUR: Kesian kawan saya punya portal MHOnline baru nak bertapak, tapi tak dapat sokongan dari kerajaan. Kawan saya beri permohonan minta iklan kepada Menteri Pelancongan, Datuk Seri Nazri Tan Sri Aziz.

Maka Nazri yang kenali partner kawan saya itu forward surat itu kepada KSU Kementerian. Minggu lepas kawan saya terima panggilan dari kementerian suruh datang ke ofis untuk buat presentation pada petang semalam.

Seronok kawan saya bila terima panggilan tersebut. Bukannya banyak dia minta. Ada banyak pakej. paling tinggi RM18,000 setahun iklan untuk portalnya bersamaan RM49.30 satu hari. Paling murah berbanding dengan portal lain.

 Pagi semalam kawan saya hubungi pegawai berkenaan untuk sahkan jadi tak presentation pada petang semalam. Kawan saya terkejut apabila pegawainya beritahu presentation tak jadi kerana kementerian tiada peruntukan. Dia tanya siapa buat keputusan. Dia cakap pengarah pengiklanan digital, Encik Zalizam Zakaria.

Encik Zalizam gila ke? Minggu lepas suruh panggil presentation, semalam tak payah panggil pula. Kalau dah tahu tiada peruntukan tak payah call suruh buat presentation. Buat kawan saya marah saja. Kementerian pelancongan sanggup beli iklan berjuta juta untuk agensi luar negara tapi nak bantu syarikat kecil Bumiputera RM49,30 satu hari pun tiada duit.

Mungkin komisen Zalizam untuk RM18,000 kecil sangat berbanding komisen yang dia dapat dari agensi luar negara. Kalau beginilah sikap pegawai kementerian tidak bantu syarikat Bumiputera tak payah jadi pegawai kerajaan. Nazri patut tukar pegawai seperti ini ke bahagian lain atau panggil SPRM siasat benarkah beliau ada terima komisen dari agensi luar yang dia beri iklan berjuta juta.