Selasa, Februari 21, 2017

DR MADINAH GANTI AMBRIN



PUTRAJAYA, 20 Feb (Bernama) -- Bekas Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan Tan Sri Dr Madinah Mohamad dilantik sebagai Ketua Audit Negara yang baharu untuk tempoh dua tahun mulai 23 Feb ini, demikian umum Ketua Setiausaha Negara Tan Dr Dr Ali Hamsa.

Dalam kenyataan hari ini, beliau berkata pelantikan itu adalah bagi menggantikan Tan Sri Ambrin Buang yang akan tamat tempoh perkhidmatannya pada 22 Feb.

Katanya berdasarkan Fasal (1) Perkara 105 Perlembagaan Persekutuan, Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V atas nasihat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja telah memperkenankan pelantikan Madinah.

Ulasan saya, perlantikan Dr Madinah berdasarkan merit dan bukan kerana beliau isteri Ketua Umno bahagian Kepong. Malah ada orang cakap beliau bukan akauntan. Tidak semestinya akauntan yang jadi Ketua Audit Negara kerana sebagai bekas KSU beliau dikehendaki tahu semua bidang termasuk bidang kewangan.

Jika sewaktu beliau jadi KSU, beliau beri projek kepada suaminya sudah tentu SPRM sudah menahannya. Untyuk melantik jawatan tinggi memerlukan penapisan SPRM terlebih dahulu. Jadi tak perlu Dr Madinah melayan kritikan pembangkang.