Khamis, Januari 26, 2017

MENGARUT RAJA PETRA

Saya ketawa membaca tulisan Raja Petra Kamarudin (RPK) mengenai bekas Pengarah SPRM, Datuk Bahari Mohd Zain. RPK menulis kononnya Bahri ada proksi abang iparnya harta sejumlah RM100 juta.
Nampak sangat RPK ni mengarut. Seolah olah Bahri terlibat dalam rasuah yang beri abag iparnya jaga duitnya.

Arwah Zamly Abdullah adalah seorang yang cekal. Berasal dari Kemaman beliau anak Kemaman yang wajar dibanggakan kerana lulus SPM tapi ada harta RM100 juta. Beliau pada mulanya bekerja sebagai pump attendant di stesen minyak Esso milik bekas ketua pemuda Umno kemaman, Arwah Nazri Salleh.

Dari situ beliau memohon MLVK yang mana beliau buat kursus jahitan di Chukai, Kemaman. Ketika itu beliau baik dengan timbalan menteri sumber manusia, Datuk Dr Latif Ahmad. Dr Latif banyak membantunya dan rekomen kepada Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Norden untuk memohon lesen kolej swasta.

Dari sini Zamly membuka Kolej Islam Sains Teknologi (KIST) yang gah namanya satu masa dahulu ada cawangan di Kuala berang dan Bachok, kelantan. Kebetulan pengerusi KIST, ADUN kuala brang, Datuk Tengku Putera Awang.

Dari sini KIST membesar dengan banyak cawangan dengan mendapat pinjaman dari Bank SME. Zamly seorang yang berjimat cermat dan banyak beli tanah dan tidak hairan jumlah assetnya sekitar RM100 juta. Kebetulan saya terlibat dengan KIST untuk menjual segala bangunan dan tanahnya.

Saya berurusan dengan seorang Dato di Taiping untuk beli bangunan Plaza Damas di Sri Hartamas sebanyak RM23 juta. Dato yang kononnya ada duit di Hong Kong sampai sudah tak jadi beli bangunan itu.Juga saya terlibat menjual tanah KIST 100 ekar di Kuala brang kepada PRIMA. Saya temui CEO PRIMA, Datuk Mutalib yang juga junior saya di MRSM Seremban tetapi PRIMA nak beli murah tanah itu menyebabkan arwah Zamly tak jadi jual tanah itu kepada PRIMA.

Saya berurusan dengan adik Zamly, Datin Haslina isteri  Datuk Bahari. Di sinilah saya kenali keluarga Zamly yang juga sekampung dengan saya di Kemaman. Oleh itu adalah tidak benar tuduhan RPK bahawa Zamly adalah proksi Bahari. Bisnes arwah Zamly tidak kena mengena dengan Datuk Bahari kerana beliau sebagai pegawai kerajaan adalah orang yang tegas.

Saya bukannya membela Datuk Bahari dalam isu ini tetapi bila saya mengenali Zamly tiga bulan sebelum beliau meninggal dunia, saya kagum dengan  kehebatan beliau membangunkan KIST sedangkan beliau hanya lulus SPM sahaja. Cuma beliau silap strategi terlalu cepat buka cawangan di seluruh negara.