Ahad, Jun 26, 2016

ZAABA TIDAK SETUJU ISMAIL MEMANGKU UMNO BAHAGIAN PAGOH



KUALA LUMPUR: Ahli jawatankuasa Umno Bahagian Pagoh, Datuk Zaaba Haji Aman meluahkan rasa tidak puas hatinya dengan pelantikan Timbalan Ketua Umno Bahagian Pagoh, Ismail Mohamed sebagai pemangku jawatan Ketua Umno Bahagian Johor berkuat kuasa semalam selepas MT mengumumkan Muhyiddin dipecat daripada parti.

Katanya, Ismail adalah individu yang berusaha keras untuk mendapatkan tandatangan rakyat Johor untuk Deklarasi Rakyat yang ditubuhkan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang turut disokong oleh kebanyakkan pemimpin dari parti pembangkang.

“Umno Johor kena fikir balik nak lantik Timbalan Umno Pagoh sebagai pemangku kerana saya difahamkan beliau (Ismail) dilantik sebagai pemangku sementara tapi kami di Pagoh ini pula berpandangan perkara itu tak wajar berlaku sebab beliau inilah orang yang berjuang habis-habisan untuk mendapat tandatangan deklarasi di Pagoh untuk menolak pimpinan Najib.

“Macam mana pula beliau ni yang nak dilantik sebagaai pemangku?

“Saya cadangkan digantung segera Umno pagoh ataupun diambil alih oleh Umno pusat. Tak ada sebab nak letak Timbalan Ketua sebagai pemangku. Apa moral beliau? Orang Pagoh tak boleh terima,” tegasnya.



 Beliau yang juga Ketua Umno Cawangan Sei Ledang Utara,Umno  yakin Umno Bahagian Pagoh  tidak akan lumpuh walaupun terdapat dakwaan mengatakan hampir 100 Cawangan Umno  akan dibubarkan selepas Ketua Umno Bahagian Pagoh, Tan Sri Muhyiddin Yassin dipecat dari parti.

 Datuk Zaaba  yakin dakwaan tersebut hanyalah cakap-cakap daripada pihak yang menyokong Muhyiddin tetapi beliau percaya tiada cawangan yang akan dibubarkan selepas Muhyiddin dipecat dari parti semalam.

“Itu cuma cakap-cakap. Saya tak fikir begitu. Kalau 100 cawangan itu nak bubar pun saya tak nampak begitu berkesan sebab di Johor sahaja ada beribu Cawangan. Tak ada kesan apa-apa pun kalau ia berlaku.

“Saya tak nampak faktor Muhyiddin itu begitu besar untuk dirisaukan oleh orang-orang Johor. Pada saya Muhyiddin ini perjuangannya tak jelas dan tak ada segan silu bersekongkol dengan pembangkang.

“Saya masih percaya kecewa sikit-sikit tu adalah tetapi saya juga percaya mereka (rakyat Johor) akan tetap bersama dengan Umno juga,” katanya.

Sebelum ini, Zaaba  mendesak pimpinan pusat supaya Muhyiddin dipecat segera daripada parti ekoran daripada tindakan beliau yang dilihat bersekongkol dengan DAP yang menjadi musuh Umno sejak sekian lama semata-mata untuk menjatuhkan Presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Lantaran daripada pemecatan Muhyiddin daripada parti semalam, beliau yakin Umno akan kembali teguh seperti sebelum ini kerana selama ini seluruh ahli Umno berasa tidak selesa dengan sikap Muhyiddin yang menentang prinsip parti.

“Pemecatan itu memang sewajarnya. Itu pun kira dah terlewat dah tu. Sewajarnya beliau dipecat lama dulu kerana telah melanggar peraturan parti dan buat seluruh ahli umno dalam rasa tidak keselesaan,” ujarnya.



Kelmarin, MT Umno memutuskan Muhyiddin dan bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dipecat daripada parti ekoran daripada tindakan mereka menentang Presiden parti dan dianggap sebagai melanggar peraturan parti.

Manakala keahlian Datuk Seri Shafie Apdal yang sebelum ini memegang jawatan sebagai Naib Presiden Umno pula digantung sehingga siasatan terhadapnya selesai.