Selasa, Januari 28, 2014

USTAZ KAZIM TIADA JODOH DENGAN UMNO

PETALING JAYA: Ramai orang sanggup menghabiskan duit untuk menang kerusi ahli majlis kerja tertinggi (MKT) Umno, tetapi kalah bertanding. Selepas itu ramai yang melobi untuk dilantik sebagai ahli MKT, tetapi ada juga yang menolak tawaran tersebut. Inilah yang berlaku kepada Ustaz Kazim Elias, seorang penceramah bebas yang pernah jadi ahli PAS. Apabila Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor mengumumkan nama Ustaz Kazim sebagai ahli MKT, orang PAS mendakwa Ustaz Kazim masih ahli PAS. Sebaliknya Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustapha Ali mengesahkan bahawa Ustaz Kazim sudah dipecat dari PAS pada bulan Mei lalu. Ustaz Kazim mendedahkan bahawa beliau tidak pernah menerima surat pemecatan jadi ahli PAS. Maka beliau mengisytiharkan keluar dari PAS pada hari Isnin lalu ketika menemui Perdana Menteri di parlimen. Ustaz Kazim Elias penceramah bebas yang muncul dalam program “Kalau Sudah Jodoh “ dalam Astro Oasisy yang tak pernah jadi ahli Umno tiba-tiba diumumkan dilantik sebagai ahli MKT Umno. Ini yang pelik sedangkan dalam perlembagaan Umno, untuk layak jadi ahli MKT, seseorang itu kena penggal jawatan ahli jawatankuasa Umno di peringkat Bahagian selama sepenggal. Tetapi Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak pejam mata membelakangkan perlembagaan Umno dengan melantik Ustaz Kazim. Mungkin inilah transformasi yang mahu dibuat Najib mengambil orang bukan ahli parti menjafi ahli Umno. Tiba-tiba Ustaz Kazim menolak perlantikan ini. Alangkah malunya Najib. Sepatutnya sebelum membuat pengumuman, Najib berunding dulu dengan Ustaz Kazim. Entah siapa yang menasihati Najib untuk lantik Ustaz Kazim sebagai ahli MKT. Kenapa penasihat (atau punahsihat?) Najib tidak berunding terlebih dahulu dengan Ustaz Kazim sebelum membawa namanya kepada Najib? Alangkah malunya Najib bukan kepalang. Salah Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Dr Rais Yatim menyifatkan pelantikan MT ke atas bukan ahli adalah salah di sisi peraturan parti. “Ustaz Kazim tolak menjadi ahli MT, yang cadangkan beliau itu kenalah jawab. “Kenap tak buat kaji selidik dahulu? Terus-terus menjadi ahli MT salah di sisi peraturan,” katanya yang dipetik dari laman mikro Twitter, malam tadi. Ustaz Kazim membuat pilihan yang tepat menolak jadi ahli MKT kerana beliau mahu dikenali sebagai pendakwah bebas yang tidak berpihak kepada Umno atau PAS. Beliau bebas menegur kesalahan orang Umno atau orang PAS. Jika beliau ahli MKT Umno, sudah tentu sukar beliau menegur kesalahan Umno secara terbuka. Beliau menolak pelantikan sebagai ahli MKT Umno kerana mahu menjadi pendakwah yang boleh bergerak bebas dalam usahanya memartabatkan perpaduan umat Islam negara ini. Ketika mengumumkan keputusan itu di hadapan 2,000 orang yang menghadiri ceramahnya di Taman Ria di Ipoh malam Rabu lalu, pendakwah itu berkata beliau juga mahu menumpu pada sekolah yang ditubuhkannya, Pusat Pendidikan Al-Barakah di Jalan Maxwell, Ipoh. “Saya tidak mahu dilabel oleh orang ramai mendapat bantuan Umno dengan menerima jawatan MKT,” kata beliau. Ustaz Kazim berterima kasih atas tawaran perdana menteri itu namun tetap dengan keputusannya untuk tidak menerimanya. Kuliah “Saya dah bercakap dengan perdana menteri. Saya ini milik rakyat Malaysia dan bukan milik parti politik. Pengikut kuliah saya lebih suka saya bebas walaupun menyokong agenda perdana menteri yang berusaha memartabatkan Islam,” katanya dalam ceramah itu. Sebaliknya beliau telah menyenaraikan tiga nama untuk dipertimbangkan sebagai calon MKT Umno selepas beliau mengumumkan tidak menerima lantikan tersebut. Menurutnya, tiga nama yang terdiri daripada pendakwah bebas dan tidak menaungi mana-mana parti politik itu telah diserahkan kepada Presiden Umno untuk diputuskan. “Sebelum saya dipilih, saya difahamkan ada 15 calon lain selain saya dan Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah (Yadim), Dr Asyraf Wajdi Dusuki. “Bila Najib minta pendapat saya untuk nyatakan siapa yang boleh gantikan tempat saya, saya beri tiga nama, cuma saya pun tak pasti adakah nama yang saya calonkan itu termasuk atau tidak dalam 13 calon lain sebelum ini,” katanya kepada pemberita pada sidang akhbar semalam. Ustaz Kazim bagaimanapun tetap kecewa dengan tuduhan orang ramai dalam laman sosial dan blog yang melabelnya dengan pelbagai gelaran seperti syaitan bisu, anak babi, gila glamer dan mahukan duit melalui jawatan dalam MKT. “Saya belum lagi beri jawapan mereka dah maki hamun. Macam mana orang Pas yang dikatakan memperjuangkan Islam boleh kata macam tu? Sepuluh tahun saya berkecil hati dengan mereka kerana membuat tohmahan buruk terhadap saya. “Masa Kedah diperintah Pas saya digam walaupun saya bukan ahli Umno. Poster gambar saya dilukis dengan bertanduk seolah-olah syaitan. Kemuncaknya mereka kata saya anak babi menyebabkan saya ambil keputusan meninggalkan Pas,” katanya lagi. Ustaz Kazim sudah membuat keputusan menolak tawaran jadi ahli MKT Umno. Maka kita kena hormati keputusannya itu kerana sudah tenyu beliau sudah buat solat istiqarah sebelum mengumumkan keputusan ini.