Ahad, April 17, 2011

PENGUNDI CINA MASIH SOKONG PEMBANGKANG?


Jika pilihanraya umum diadakan pada tahun ini, nampaknya pengundi Cina masih menyokong parti pembangkang. MCA, Gerakan akan menerima nasib yang sama seperti SUPP. Ini jelas ditunjukkan oleh pengundi Cina dalam pilihanraya umum negeri Sarawak semalam. Pada tahun 2006, DAP menang enam kerusi sahaja tetapi semalam DAP menang 12 kerusi. Peningkatan 100 peratus dan DAP hanya tewas tiga kerusi sahaja daripada 15 kerusi yang dipertandingkan.

Kemenangan besar DAP ialah menumbangkan Presiden SUPP, Tan Sri Dr. George Chan Hong Nam yang juga Timbalan Ketua Menteri di DUN Piasau. Ling Sie Kiong menang dengan majoriti 1,590 undi.

PKR menang tiga kerusi sahaja. Usaha untuk menawan Sarawak gagal tetapi bakal Ketua Menteri Pakatan rakyat, Baru Bian menang di Ba'Kelalan dengan majoriti 473 undi. Oleh kerana DAP menang 12 kerusi, manakala PKR 3 kerusi, sudah tentu ADUN DAP yang akan menjadi Ketua Pembangkang dalam DUN Sarawak nanti. Mustahil Baru Bian akan dilantik sebagai Ketua Pembangkang.

Kemenangan 100 peratus PBB membuktikan bahawa majoriti Bumiputera Islam tetap menyokong Tan Sri Taib Mahmud walaupun beliau sudah 30 tahun menajdi Ketua Menteri. Orang Melayu tetap mahu lihat jawatan Ketua Menteri disandang oelh orang Melayu. Mereka tidak terpengaruh dengan PKR yang mahu meletakkan orang Iban sebagai Ketua Menteri Sarawak.


Taib kena tunaikan janjinya untuk berundur dalam masa dua tahun lagi. Berilah peluang kepada Datuk Seri Abang Johari Tun Abang Openg menerajui negeri Sarawak pula. Beliau menang di Satokndengan majoriti 2,800 undi.

Kegagalan PKR berkompromi dengan SNAP menyebabkan mereka kalah teruk di tangan BN. SNAP kalah semua kerusi yang dipertandingkan sebanyak 26 kerusi sedangkan pada tahun 2006, SNAP menang satu kerusi. SNAP yang pernah berada dalam BN akhirnya tenggelam begitu sahaja. Yang untung PRS dan SPDP yang merupakan dua buah parti komponen Iban dalam BN masih menang 14 kerusi (PRS, lapan kerusi dan SPDP, enam kerusi).

Pilihanraya umum dijangka diadakan segera pada tahun ini memandangkan BN Sarawak sudah menang dengan majoriti dua pertiga. Sudah bersediakah MCA, Gerakan, MIC untuk berhadapan dengan Pakatan rakyat?