Jumaat, September 03, 2010

DARI FILEM KE SIRI TV: SYURGA CINTA


Saya tidak sempat menonton filem Syurga Cinta di pawagam lakonan Awal Shaari dan Haliza AF. Tapi apabila ditayang ulangkali di Asro, saya rasa seronok juga menonton filem terbitan David Teo itu.

Filem arahan Ahmad Idham itu merupakan satu usaha Ahmad Idham berdakwah kepada para penonton remaja. Setiap petang sebelum berbuka puasa TV3 menayangkan Epilog Syurga Cinta yang merupakan hasil yang sama, bezanya di televisyen ia dinamakan Epilog Syurga Cinta. Bagi siri tv, Epilog dilakoni oleh Azizan Nin dan Rafidah Ibrahim.

Saya tidak mengenali pelakon baru ini, Rafidah yang turut muncul dalam satu lagi siri tv di Astro terbitan David Teo iaitu Cinta Tikar Sejadah yang ditayangkan di Astro Oasis.

Bagi filem Syurga Cinta, Ahmad Idham mengarahkannya tetapi siri tv, Epilog Syurga Cinta, Azhari Zain mengarahkannya. Beliau turut mengarah siri tv, Cinta Tikar Sejadah yang turut menggandingkan pelakon popular, Farid Kamil.

Bagi saya, siri tv ini amat hebat kerana David Teo tetap menggunakan siri tv untuk berdakwah kepada para penonton. Ia mengisahkan bagaimana seorang kaki perempuan yang baru balik dari London boleh terpikat dengan gadis bertudung. Semoga Rafidah Ibrahim yang sudah dua kali muncul di siri tv, Cinta Tikar Sejadah dan Epilog Syurga Cinta tetap bertudung di luar filem.

Senyumannya amat memikat. Saya tidak mengenali siapa Rafidah ini yang menang dalam pertandingan wajah yang mirip seperti Siti Nurhaliza.
Khabarnya dia yang baru berusia 21 tahun ini adalah anak Kampong baru, Kuala Lumpur dan pernah belajr di Kolej Shahputra, Kuantan.